Creativiteit nodig op woningmarkt.

In de afgelopen raadsvergadering presenteerde het college samen met woonservice de stand van zaken rondom de huisvesting van vergunninghouders. In de gemeente zijn al een groot aantal vergunninghouders geruis- en probleemloos gehuisvest, dat stagneert nu door een grotere instroom en het beperkte woningaanbod. In een memo somde het college een aantal mogelijkheden op om de problemen op te lossen. Het college nodigde de raad uit tot een verkennende discussie.

In de discussie kwamen er diverse ideeën naar voren en hadden de diverse partijen eigen voorkeuren. Voor de VVD is vooral spreiding van groot belang. Er wordt dan minder snel een stempel op de nieuwe inwoners gedrukt waardoor deelnemen aan het maatschappelijke leven wordt vergemakkelijkt. Door spreiding wordt de drempel om kennis te maken met de buren lager, dit bevorderd een vlotte integratie.

Vrijwel raadsbreed werd het college opgeroepen met onze inwoners in gesprek te gaan. Ook de VVD denkt dat particuliere initiatieven een grote bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de problemen. Nu al zijn er inwoners die spontaan hun woning te huur aanbieden maar er zijn vast meer mogelijkheden zodra het college hier om vraagt.