Kerntakendiscussie

In de raad van 30 juni werd een eerste aanzet gegeven tot de kerntakendiscussie. Centraal stond de vraag “Wat voor gemeente wil je zijn?”.

Voor de VVD staat voorop dat de wettelijke taken goed worden uitgevoerd. Dit hoeft niet altijd door de gemeente te gebeuren. Wat de VVD betreft kan dit ook op afstand zoals nu ook gebeurt met het sociaal domein of het onderwijs.

Om de discussie enige richting te geven had het college vijf types gemeentes benoemd. Voor de VVD zaten in alle types goede maar ook minder gewenste kenmerken. Daarom kwam de fractie met type 6. Bij alle taken van de gemeente moet goed gekeken worden naar wat er wettelijk moet, hoe deze taak het beste kan worden uitgevoerd en wie dit het beste kan doen.

We hebben in de gemeente al ervaring met uitvoering door anderen dan de gemeente zelf. Deze mogelijkheid moet bij alle taken goed worden overwogen.

De gemeentewerf kan misschien veel efficiënter functioneren door anderen dit te laten uitvoeren dan dat de gemeente dit zelf doet. Maar ook moet worden gekeken naar het afstoten van taken. Zo kan men bij het groen onderhoud kritisch kijken naar wat we hebben als groen en of we dit willen behouden. Uitbreiding van groen (zoals beschreven bij één van de types) is voor de VVD niet bespreekbaar. Je zou wel kunnen kijken naar het aantal bomen en bosschages in de bermen. Het is voor de VVD een kerntaak dat de wegen en bermen veilig zijn, ze hoeven geen natuurgebieden te zijn.

Het college gaat nu aan de slag met alle standpunten en zal in september met meer concretere stukken komen.

Wordt vervolgd…