Raad zet democratische principes opzij.

In de raadsvergadering van 9 februari is het reglement van orde gewijzigd. Er kunnen nu mensen deelnemen aan de oriënterende raadsvergadering waar nooit één kiezer op heeft kunnen stemmen. Een slechte zaak volgens de VVD.

Vorig jaar kwam D66 al met dit onzalig plan. Dit is toen in de oriënterende raad besproken maar er was zoveel weerstand dat het eerst niet is ingebracht in een besluitvormende raad. Nu stond het opeens op de agenda en waren GB en CU de mede-indieners.

Alles draait om de (beëdigde) fractieassistenten. In het reglement van orde staat dat elke fractie twee assistenten mogen aanwijzen die kunnen deelnemen aan de oriënterende vergaderingen. Deze moeten dan wel beëdigd worden, ze zien namelijk ook vertrouwelijke stukken, en moeten op de kandidatenlijst voor die partij hebben gestaan. Juist deze laatste voorwaarde is voor D66 een struikelblok. Zij willen mensen kunnen inzetten die niet op de lijst stonden. Hun argument is dat burgers dan de kans hebben actief deel te nemen aan het politiek bedrijf.

Ook de VVD maakt gebruik van fractieassistenten. Sinds 2005 hebben we er minimaal twee waarvan er altijd maar één beëdigd is. De beëdigde assistent kan invallen mocht er onverhoopt een raadslid niet aanwezig zijn in de raad. De andere assistent(en) draaien mee in de fractie. Het enig verschil is dat zij niet kunnen beschikken over vertrouwelijke stukken of kunnen aanschuiven in de raad.

Ook organiseert de fractie regelmatig een LFO (Leden-Fractie-Overleg) waarbij de raadsagenda centraal staat. Daarnaast nodigt de fractie regelmatig lokale deskundigen uit om zich te laten informeren. Van LTO tot medewerkers in de kinderopvang, iedereen is welkom.

Tot slot gaat de fractie regelmatig op werkbezoek of spreekt ze aan de keukentafel en kan iedereen de fractie bellen of mailen.

Volgens de VVD fractie zijn daarmee voldoende mogelijkheden om actief mee te doen aan het politiek bedrijf. Voor een beëdigd assistent gelden voor de VVD strengere eisen. Eén daarvan is dat hij/zij op de kandidatenlijst heeft gestaan. Je komt bij de VVD alleen op de lijst als dit door de leden is goedgekeurd na een advies van het bestuur. De fractieleden hebben geen invloed op de kandidatenlijst en dat vinden ze ook belangrijk. Hiermee voorkom je kruiwagens en vriendjespolitiek.

Daarom stemde de fractie afgelopen donderdag tegen het onzalig plan van D66, GB en CU. Helaas vormden deze partijen een meerderheid.