105.000 euro in de vuurkorf

GB, PvdA, CU en D66 willen dat Borger-Odoorn, Stadskanaal en Aa en Hunze elk 35.000 euro betalen aan een procesbegeleider die binnen twee maanden een rapport moet voorleggen aan de Tweede Kamer en Minister Kamp. In dit rapport moeten mogelijkheden voor alternatieven voor windenergie in beeld worden gebracht. Weggegooid geld volgens de VVD.

In de afgelopen raadsvergadering kwamen deze partijen met dit voorstel. Omdat dit een motie vreemd aan de orde was kon hier volgens de voorzitter niet over worden gediscussieerd, er mochten alleen verduidelijkende vragen worden gesteld. Hierdoor zijn veel dingen niet duidelijk geworden. Zo weten we niet hoe de raden van de buurgemeenten hier over denken. Ook weten we niet wie de procesbegeleider moet worden en waar het geld aan word besteedt.

Voor de VVD was het hele plan mosterd na de maaltijd. Vijf jaar geleden had dit misschien zin gehad maar nu zijn alle vergunningen afgegeven. Op de vraag waarom dit zo laat kwam kreeg de VVD geen antwoord. Daarnaast vindt de VVD het een vreemd en ondoordacht voorstel. Er is geen onderbouwing waarvoor het geld nodig is. Bovendien is de markt (weer) veel verder dan de overheid. Er zijn al vele initiatieven en ook na mei zullen er nog initiatieven ontstaan. Krijgen zij dan ook ondersteuning van een procesbegeleider? En die aannemer in Nieuw Buinen of die boer in Odoorn, worden zij gecompenseerd omdat zij hun nek uitstaken zonder hulp van de gemeente?

In de raad vond de VVD alleen het CDA aan haar zijde. Alle andere partijen waren mede-indiener van de motie en vormden daarmee een meerderheid. Als dit doorgaat kunnen ze volgens de VVD net zo goed een ton in een vuurkorf gooien, onze inwoners zullen hier niets aan hebben. En dat steekt de VVD nog het meest. Onze gemeente loopt steeds achter de feiten aan in plaats van dat ze de inwoners ondersteunt de inpassing van het windpark zo gunstig mogelijk te laten verlopen. Deze ton had beter in een omgevingsfonds of schadefonds kunnen worden gestopt, daar hebben onze inwoners meer aan.

Het is nu aan het college om te beslissen of ze deze motie uitvoeren.