BLOG NYNKE HOUWING: ANDERE TIJDEN?

Bob Dylan zong het al in 1964: The Times They Are a Changing. Die tekst van toen heeft nog niets aan kracht ingeboet. Want ook nu leven we in een tijdperk van verandering. Tenminste, als we willen veranderen en sterker uit de Covid 19-crisis willen komen. En zoals Mark Rutte ons voorgaat in deze crisis, zo moeten wij als liberalen nu het debat aangaan over de economie van morgen.

Economisch herstel
De vraag is hoe we verder moeten. Zo snel mogelijk terug naar onze oude levensstijl via de 1,5-meter-economie? Of gebruiken we het geld dat nodig is ook voor vernieuwing, innovatie en verduurzaming? Kunnen we 2 vliegen in een klap slaan? Voordat u me verdenkt van een afzwaai over links: geen zorgen. Maar ik ben wel van mening dat dit een goed moment is om onze liberale waarden tegen het licht te houden. En ze te plaatsen in de tijd waarin we nu leven.

Vrijheid en verantwoordelijkheid
We koesteren onze vrijheid. We werken hard en we verdienen veel geld. We reizen de hele wereld over en de hele wereld komt hier. Maar al die vrijheid, heeft ons wel een virus gebracht waarop we geen antwoord hebben. Ineens zijn we kwetsbaar. Ineens is er geen beademingsapparatuur genoeg, zijn er geen mondkapjes. Ineens zijn onze ouderen eenzaam in grote verzorgingshuizen en staat onze economie op instorten. Welvaart is niet vanzelfsprekend, vrijheid is niet gratis. En vrijheid gaat nooit zonder het nemen van verantwoordelijkheid.

Veerkracht
Als het gaat om onze vitale levensbehoeften zullen we meer zelfvoorzienend moeten worden. Minder afhankelijk van China, waar alles voor een habbekrats te koop is. Maar, niet kan leveren op cruciale momenten. We zouden onze lokale economie meer moeten steunen i.p.v. Ebay of Amazon. Meer in de spiegel kijken en verantwoorde keuzes maken. Er ligt een enorme kans nu we hebben gezien hoe we als Nederlanders naar elkaar omzien als het erop aan komt. Maar ook hoeveel vrijwilligers zich melden, hoe kleine irritaties overwonnen worden, er voor onze kwetsbaren in de samenleving gezorgd wordt. Hoe creatief en sterk we kunnen zijn!

Vooruitgangsoptimisten
We hebben nog een lange weg te gaan voordat Corona voorbij is. Voordat onze bedrijven uit het dal zijn, we weer naar festivals of het café kunnen. Maar liberalen zijn vooruitgangsoptimisten. Laten we de kansen die nu ontstaan oppakken en voorgaan in die discussie.

Laat Times They Are a Changing ook het lied van 2020 zijn!