Afval in de kofferbak

‘Waanzin’ schreef raadslid Arne Joling op twitter. “Veel te ambitieus” zei fractievoorzitter Erik Huizing in de afgelopen raadsvergadering. Verbijsterd is de VVD fractie over het gemak waarmee de raad van Borger-Odoorn besloot binnenkort de grijze container nog maar eens in de zes weken te legen.

Aan de orde was de grondstoffenvisie. In deze visie beschrijft het college hoe ze de doelstellingen wil halen om te komen tot zo min mogelijk restafval. Om dit te halen moeten inwoners zo goed mogelijk hun afval scheiden. In de afgelopen jaren zijn er al veel maatregelen genomen om te komen tot maximaal 30 kg restafval per persoon per jaar. Zo werd het aanbieden van de grijze container duurder, in Borger-Odoorn betaal je bovenop de kiloprijs ook vier euro per keer dat je deze container bij de weg zet. Daarnaast is het aanbieden van gft afval, de groene container, gratis geworden. Nu volgt de volgende stap, de grijze container kan nog maar eens in de zes weken worden aangeboden. Omdat het college erkent dat dit voor velen niet voldoende zal zijn worden er 30 ondergrondse containers geplaatst waarin inwoners hun overtollige vuilniszakken kunnen deponeren. Dit gaat dan wel €1,80 kosten per klepbeweging. Kosten voor de gemeente om deze overloopcontainers te plaatsen: 500.000 euro.

“Er is zoveel mis met dit plan dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen,” aldus  Erik Huizing. “Het belangrijkste vinden we als VVD dat onze inwoners de vrijheid verliezen om zelf te bepalen hoe vaak je de grijze container bij de weg zet.” De gemeente pareert dit door aan te geven dat inwoners juist meer vrijheid krijgen. Ze kunnen 24 uur per dag hun restafval deponeren in een ondergrondse container. Huizing: “Ja, en daarvoor moeten ze dan met hun vuilniszak in de auto of achterop de fiets naar die container rijden. Die zak hoeft maar één keer te lekken in je kofferbak en je doet het nooit weer. Bovendien kost je dat bijna 2 euro extra per zak.” Hij vervolgt: “Het meest frustrerend is wel dat onze inwoners juist erg goed hun afval scheiden. Veel huishoudens bieden nu hun grijze container al eens in de 6 weken aan of zelfs eens in de 9 weken. Bij andere gemeenten werd in het coronajaar waarin iedereen thuis werkte veel meer restafval aangeboden. Bij ons steeg het aanbod minder hard. Dat is een goede reden om aan te nemen dat in normalere omstandigheden het aanbod sowieso naar beneden zou gaan. Stop dus met steeds nieuwe stappen, richt je op voorlichting. Onze inwoners willen echt wel maar krijgen niet eens de kans om dit te bewijzen.”

Daarnaast kost het plaatsen van de ondergrondse containers een half miljoen. De VVD is bang dat dit een opstapje is naar het omgekeerd inzamelen waarbij alle grijze containers verdwijnen. “Dit is werkbaar in een stad waar je om de 500 meter containers in de grond hebt maar stel je eens voor wat dit in een plattelandsgemeente als de onze betekent. In het uitgestrekte buitengebied mogen de inwoners van Borger-Odoorn toch tenminste verwachten dat het afval blijft worden opgehaald door de gemeente?”

De grootste angst van de VVD is dat deze maatregel juist tegengesteld gaat werken. Nu al zijn er inwoners die aangeven hun restafval dan wel onderin de groene of PMD container te verstoppen. Of erger nog, hun zakken dan wel in de sloot te gooien. Nu levert groen en PMD afval geld op voor de gemeente omdat ze het als grondstof kunnen verkopen. Vervuiling van dit aanbod levert boetes op en zwerfafval levert extra kosten op voor het opruimen. Daarmee zullen de kosten uiteindelijk veel hoger zijn dan een half miljoen. Kosten die de inwoners weer moeten opbrengen. Daarmee straf je de goedwillenden en ondermijn je het draagvlak. De VVD beloont liever de mensen die hun afval goed scheiden.

Helaas stond de VVD vrijwel alleen in haar bezwaren. Alleen LBO steunde de VVD.