Nynke Houwing flikt het!

Het was 4 jaar lang duwen en trekken maar het is haar gelukt, VVD wethouder Nynke Houwing kreeg de handen op elkaar voor een nieuwe woonvisie. Een visie waarmee afscheid wordt genomen van de krimp en Borger-Odoorn weer kan groeien. Houwing ziet ruimte voor 500 nieuwe woningen.

Al op haar eerste werkdag werd Nynke Houwing geconfronteerd met de heersende gedachte dat Borger-Odoorn een krimp gemeente was en het leek alsof iedereen zich daarbij neerlegde. Dit verbaasde haar want ze hoorde ook dat er geen woningen waren voor jongeren in hun eigen dorp of ouderen die wilden verhuizen naar een kleiner huis. Haar conclusie was dat als je hier niets aan deed je de krimp juist op jezelf afriep. Dus ging ze hard aan de slag. Dat viel niet altijd mee. Zelf vergeleek ze het met een mammoettanker die je moet keren. Houwing: ”Iedereen was ingesteld op krimp en hoe je daarmee moet omgaan en daar kwam ik even vertellen dat we moeten groeien. Dat duurt even voordat je dan alle neuzen dezelfde kant op krijgt. Gelukkig werd ik steeds gesteund door onze eigen fractie en werd ik geholpen door een aantrekkende woningmarkt.”

Afgelopen week presenteerde ze de nieuwe woonvisie en een inventarisatie van alle mogelijke bouwlocaties in de gemeente. Ze wil gaan voor een maximale groei van 500 huizen in de komende 8-10 jaar. Ze gaf de gemeenteraad wel het advies mee dit jaarlijks te monitoren. “De markt is op dit moment zo’n gekkenhuis dat je goed in de gaten moet houden dat je bouwt waar je eigen bewoners behoefte aan hebben.”

Volgende week besluit de raad over de woonvisie.