VVD Drenthe: Meer ruimte voor vakantieparken

Tijdens een werkbezoek van de Drentse Staten aan het Land van Bartje in Ees, voelde de Drentse VVD zich krachtig gesteund in haar wens voor meer ruimte voor vakantieparken. Zowel letterlijk als figuurlijk. Woordvoerder Ton Serlie: "Drentse vakantieparken moeten kunnen blijven vernieuwen, blijven ontwikkelen. Ze moeten steeds iets nieuws bieden om toeristen te blijven trekken. Daarvoor hebben ze die ruimte hard nodig."

Volgens Ton Serlie wordt in de huidige Provinciale Omgevingsvisie daarin niet voorzien: “Nu staat erin, dat uitbreiden alleen mag aan de rand van woonkernen. Dat slaat nergens op, daar heb je geen vakantieparken. Vakantieparken staan vooral in een landelijke omgeving. Gelukkig is in de nieuwe Omgevingsvisie deze beperking geschrapt.” De nieuwe Provinciale Omgevingsvisie ligt momenteel ter inzage.

De VVD vindt vakantieparken essentieel binnen de vrijetijdssector. Die hele sector is goed voor meer dan 14.500 banen. Dat aantal groeit jaarlijks en dat is goed nieuws voor Drenthe. VVD Fractievoorzitter Willemien Meeuwissen: “Mede dankzij recreatie-ondernemers die hun nek uitsteken en investeren in nieuwe belevenissen en overnachtingsmogelijkheden. Daarom moet de Provincie daar stevig op inzetten.”

Maar, volgens Willemien Meeuwissen is er ook een belangrijk neveneffect: “Recreatie en toerisme zorgen ook voor een betere leefbaarheid op het platteland. Denk aan de supermarkt in een dorp die kan voortbestaan dankzij de toeristen. En de mooie fietspaden die niet alleen door toeristen maar ook door de inwoners worden gebruikt.” Reden te meer om de vakantieparken de ruimte te bieden om zich te blijven ontwikkelen.