VVD WIL ANDERE EN BETERE TOERISTENBELASTING

“Recreatieondernemers hebben recht om tijdig te weten hoe hoog de toeristenbelasting wordt. Rond de zomer zou bekend moeten zijn welk tarief voor het komende jaar gaat gelden. Dan kunnen recreatieondernemers daar rekening mee houden.” Aldus Fractiemedewerker Albertus Steenbergen tijdens een werkbezoek aan 25 Graden Noord in Drouwenerveen: “Het (te) laat vaststellen van het tarief brengt onze recreatiebedrijven ieder jaar weer in de problemen.”

25 Graden Noord is een jong bedrijf met groepsaccommodaties en recreatiemogelijkheden voor allerlei soorten groepen. Zeer geschikt voor school- en zomerkampen. Ook organiseren ze familiedagen en teambuildingsdagen met en zonder overnachting. Juist bij schoolkampen is de toeristenbelasting een zware belasting. In Borger-Odoorn betaal je toeristenbelasting per overnachting. Het maakt daarbij niet uit of je overnacht op een camping of in een driesterrenhotel. Het maakt ook niet uit of je 8 of 80 jaar oud bent.

Albertus Steenbergen: “Er zou een gedifferentieerd tarief moet komen. Want juist bij de goedkopere overnachtingen is de verhouding tussen overnachting en belasting scheef aan het groeien. De lastendruk wordt dan te groot. Ik heb in de oriënterende Raadsvergadering van 27 september jl. al aangedrongen op het kijken naar een gedifferentieerd tarief. Daar moeten we nu maar eens in doorpakken.”

Naast toeristenbelasting werd ook gesproken over onderlinge contacten en hoe ondernemers elkaar kunnen versterken. Ook de gemeente kan hier een rol in spelen. Eigenares Gezina Noordhuis heeft veel gehad aan een soort welkomstpakket toen zij begon als jonge ondernemer. Nu moest ze alles zelf uitvinden.

Vaak hebben overheden ook de neiging om ondernemers pas laat te betrekken bij een verandering. Of dit nu een bestemmingsplanwijziging is of iets anders. Zoals bij een ontwikkeling als het meanderen van de Hunze worden ondernemers pas in een laat stadium betrokken. Dit is niet altijd te voorkomen door de Gemeente (het Drents Landschap is terreinbeheerder van het Hunzeproject). Maar de Gemeente zou zich wel meer kunnen inspannen om ondernemers eerder bij elkaar te brengen.

Tijdens de rondleiding werd pas duidelijk hoe groot 25 Graden Noord is. Het bedrijf is in korte tijd al uitgegroeid naar een werkgever van 4 fte. Daarnaast biedt het ruimte voor dagbesteding van cliënten van een zorgboerderij. Aan het eind van het werkbezoek mochten de fractieleden ook zelf nog een aantal spellen uitproberen. Een vrolijk eind aan een zinvol en leerzaam werkbezoek.