WERKBEZOEK AAN SCHAATSSHOP DRENTHE

Vorige week ging de VVD-fractie op werkbezoek bij Schaatsshop Drenthe in Drouwen. Dat is de unieke, kleinschalige schaatsshop-met-werkplaats-en-winkel die Gert Jan van der Scheer heeft opgezet in zijn garage. Met veel succes, want vanuit de wijde omtrek weten liefhebbers de winkel te vinden. Mede daardoor kan Gert Jan er z’n eigen dames-schaatsploeg op na houden. Volgend jaar komt er zelfs nog een dames-schaatsploeg bij.

Nu de schaatshallen in Hoogeveen en Assen niet doorgaan staat de schaatssport in Drenthe zwaar onder druk. Gert Jan van der Scheer: “Kinderen spelen steeds minder buiten. Ze bewegen minder en leren ook niet meer te schaatsen. De VVD is met hem van mening dat vooral de verantwoordelijkheid van sporten - en schaatsen in het bijzonder - ligt bij de ouders. Daardoor is er nu geen aanwas meer van jonge schaatsers. Maar ook het ontbreken van natuurijs is een belangrijke factor.”

De VVD-fractie was vooral ook benieuwd naar de rol die de Gemeente en/of de politiek kan spelen bij het ondersteunen van dit soort kleinschalige initiatieven. Fractielid Janny Hofsteenge: “Er zijn relatief veel kleine en beginnende bedrijven in Borger-Odoorn. Die kunnen soms best wel wat extra steun gebruiken. Bij de VVD willen we graag weten waar die bedrijfjes zitten en hoe we ze kunnen helpen. Ook ZZP-ers horen daarbij.”

Gert Jan van der Scheer noemt zelf als voorbeeld de nieuwe ijsbaan in Nieuw-Buinen. Die is nieuw en in de zomer goed te gebruiken om te skeeleren. Skeeleren komt in Drenthe maar niet echt van de grond als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de Achterhoek. Hij zou daar best eens clinics willen geven, maar ziet op tegen het bijkomende regelwerk. Janny Hofsteenge: “Wij hebben Gert Jan geadviseerd contact op te nemen met de combicoaches die bij de Gemeente in dienst zijn. Zij weten precies hoe je zoiets organiseert.”