MEER CREATIVITEIT BIJ HUNEBEDCENTRUM

Bij de bespreking van het Reddingsplan voor het Hunebedcentrum heeft de VVD zich sterk gemaakt voor meer creativiteit in de bedrijfsvoering. Nu dat het Centrum - mede vanwege de coronacrisis - in zwaar weer is beland, is de Gemeente bereid om bij te springen. Maar volgens de VVD kan het Hunebedcentrum met wat meer creativiteit ervoor zorgen dat er meer inkomst gegenereerd worden.

VVD-raadslid Janny Hofsteenge: “Organiseer acties! Vraag de grote parken om nu alvast een partij kaartjes af te nemen. Die ze vervolgens in het hoofdseizoen aan de toeristen kunnen verkopen. Dan komt er nu alvast weer wat geld binnen. Zo is er vast wel meer te verzinnen. Voor culturele instellingen is het moeilijk om zonder subsidie rond te komen. De kosten zijn hoog en het toegangskaartje moet ook nog betaalbaar blijven.”

Janny: “Het Hunebedcentrum is vanwege haar cultuurhistorische waarde van groot belang voor de gemeente Borger-Odoorn. Immers de canon van de Nederlandse geschiedenis begint met de Hunebedbouwers. En het grootste Hunebed van Nederland ligt toch maar mooi in Borger. Alle reden om als Gemeente trots te zijn op de rijke geschiedenis van de Hondsrug. En de manier waarop die wordt getoond in het Hunebedcentrum.”

“Zoals zo vaak hebben toeristen dat soms eerder in de gaten dan eigen inwoners. Op zoek naar vertier en leuke dagbesteding brengen de vele toeristen graag een bezoek aan het Hunebedcentrum. Zo’n 80.000 tot 90.000 bezoekers op jaarbasis.
Maar als je toeristen wilt behouden, dan moet je zorgen dat je ze iets kunt bieden. Veel bezoekers pakken vervolgens nog even een terrasje of doen wat inkopen in Borger. De economische spin-off van het Hunebedcentrum is aanzienlijk. Dat willen we nog wel eens over het hoofd zien.”