VVD TEGEN VERHOGING TOERISTENBELASTING

Tijdens de behandeling van de Kadernota heeft de VVD zich een fervent tegenstander betoond van een verhoging van de toeristenbelasting. Fractievoorzitter Erik Huizing: “De toeristische sector heeft het nu erg moeilijk. Vooral de campings en groepsaccommodaties. Deze laatste groep heeft tot nu toe nauwelijks omzet weten te behalen. Als ze al overleven duurt het nog jaren voordat ze weer wat vet op de botten hebben. Nu de toeristenbelasting verhogen is gewoon een verkeerd signaal naar een sector die ons zoveel te bieden heeft”

Erik Huizing kreeg daarbij krachtige steun van VVD-wethouder Nynke Houwing. Zij heeft niet alleen Toerisme, maar ook Economische Zaken in Portefeuille. Nynke: “Wij moeten toeristen als gasten in onze Gemeente verwelkomen. Dankzij de toerist hebben we de keuze uit diverse supermarkten, winkels en restaurants. We hebben mooie fietspaden waar we allemaal gebruik van kunnen maken.

De toerist gebruikt onze voorzieningen maar zorgt ook voor een enorme werkgelegenheid. Volgend jaar gaan we de tarieven en de manier waarop we toeristenbelasting heffen tegen het licht houden. Dan ga ik met de Raad in gesprek om de mogelijkheden van tariefdifferentiatie te bespreken. Totdat het zover is laten we de sector met rust.