Bouwlocaties in vrijwel elk dorp.

Onderzoek van de gemeente in samenwerking met alle plaatselijke belangenverenigingen hebben in vrijwel elk dorp mogelijke bouwlocaties opgeleverd.

VVD wethouder Nynke Houwing wil bouwen, bouwen, bouwen maar niet alleen in Borger en Nieuw-Buinen. In deze twee dorpen werden tot nog toe alleen nog bouwkavels uitgegeven maar Houwing wil meer. Nynke Houwing: “In vrijwel elk dorp lopen jongeren er tegenaan dat ze geen woning kunnen vinden in het dorp waar ze zijn opgegroeid. Ook ouderen die kleiner willen wonen of alleenstaanden lopen tegen dit probleem aan. Daarom zijn we met de lokale belangenverenigingen op zoek gegaan naar alle mogelijke plekjes in hun dorp waar nog mogelijkheden zijn. Dit leverde veel op en we hebben gekeken wat het meest haalbaar lijkt. Dit is wel een dynamische lijst. Er zal nog best het één en ander wijzigen maar het is een begin en ik ben blij met de gevonden mogelijkheden.”

Bouwen in het buitengebied blijft lastig. Houwing hierover: “Dit mag niet van de provincie. Daar zit ook wel een goede gedachte achter, je wilt de ruimtelijke waarde van je gemeente wel behouden. Wat wel kan is verbouwen. Je kunt prima een grote woning of boerderij verbouwen tot meerdere kleine wooneenheden. En er zijn ook wel plekjes waarvan ik vind dat de provincie wel erg streng is, ik ben daarover nog met ze in gesprek. Het doel dat je zuinig bent op de rust en ruimte in je gemeente blijft wel overeind.”