Meer geld voor starters.

De gemeente Borger-Odoorn stelt meer geld beschikbaar voor haar starterslening. Afgelopen donderdag besloot de raad unaniem tot een verruiming van de startersregeling.

Ook de VVD vindt dit een goed voorstel. De starterslening is een extra duwtje in de rug voor starters die een woning willen kopen.

Na een unaniem ingediende motie (in november 2021) van de raad gaat het college de voorwaarden voor de lening wijzigen. Zo wordt de maximale lening verhoogd naar 45.000 euro. Ook gaat de bovengrens voor de woning omhoog naar de grens van de Nationale hypotheek garantie (NHG) en wordt het verschil tussen bestaande- en nieuwbouw losgelaten.

Raadslid Arne Joling: “De verwachting is dat met deze nieuwe voorwaarden er meer starters gebruik zullen maken van de regeling. Daarom is er meer geld nodig voor deze regeling. We stellen nu 450.000 euro extra beschikbaar. We willen niet dat er starters zijn die geen gebruik van de lening kunnen maken omdat de pot leeg is. We willen juist zoveel mogelijk starters een kans geven.”