Wiet verdeeld leden VVD Borger-Odoorn

Moet medicinale wiet beschikbaar worden voor iedereen en moet dit door zelf telen legaal te maken? Deze vraag stelden GB en PvdA aan de raad van Borger-Odoorn. In het LFO (ledenfractieoverleg) van de VVD ontstond een pittige discussie.

De leden van de VVD denken zeer verschillend over dit onderwerp. Van volledig verbieden en handhaven tot het volledig legaal maken van cannabis. Op zich is een discussie binnen de partij niet abnormaal, de VVD is een volkspartij. Hoewel liberale waarden het uitgangspunt is bestaat de partij uit leden van diverse pluimage. Opvallend was wel het grote verschil van meningen over dit onderwerp.

De VVD bleek niet de enige partij te zijn waarin flink was gediscussieerd. Tijdens de raadsvergadering gaven ook de andere partijen aan dat dit onderwerp voor flinke discussie zorgde binnen hun gelederen. Grote gemene deler in de raad bleek het beschikbaar maken van medicinale wietolie voor patiƫnten die hier baat bij hebben. Hiervoor is misschien een wetswijziging nodig maar moeten ook huisartsen worden voorgelicht en is er een belangrijke rol voor zorgverzekeraars.

Het zelf kweken van planten ging een aantal fracties, waaronder de VVD, te ver. De initiatiefnemers van de discussie zullen nu met een vervolg komen, mogelijk in de vorm van een motie.