In de commissievergadering werd het beleidsplan fietsstructuur besproken. Dit is een nadere uitwerking van het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan, het GVVP. Hoewel er geen extra geld is vrijgemaakt voor dit plan is de VVD er toch blij mee.
In het plan staat beschreven hoe de gemeente de infrastructuur voor fietsers in de toekomst wil inrichten. Daarbij is er vooral aandacht voor bredere fietspaden en een doorfietsroute.
Woordvoerder van de VVD was Janny Hofsteenge.
Zelf een fanatiek fietser en blij met dit plan. Hofsteenge: “Het is goed om
vast te stellen hoe we willen dat onze gemeente er in de toekomst gaat uitzien.
Je ziet nu steeds meer verschillende gebruikers van onze fietspaden en bredere
fietspaden zijn echt nodig.” De gemeente vindt dit niet alleen voor de
verkeersveiligheid belangrijk maar ook voor de uitstraling van Borger-Odoorn
als toeristische gemeente.
Hofsteenge: “Natuurlijk is het belangrijk voor
toeristen maar het is minstens zo belangrijk voor onze eigen inwoners. We
willen graag dat onze inwoners op een makkelijke en aantrekkelijke manier
kunnen bewegen, daar hoort veilig fietsen bij.”
Ook de doorfietsroutes zijn wat Hofsteenge
betreft vooral voor onze inwoners aantrekkelijk. “Veel kinderen gaan op de
fiets naar school in Emmen. Dat zullen er meer worden als dit snel en veilig
kan. Hopelijk zullen ook hun ouders de fiets vaker pakken als ze naar hun werk
gaan.”
Nu is er vooral aandacht voor een traject van
Borger naar Emmen maar, wat de VVD betreft, op den duur moet er ook een traject
komen richting Stadskanaal en Assen.
Voor alle plannen is geen geld beschikbaar
gesteld. Terwijl de kosten geschat worden op 25 miljoen euro. Dat is volgens
Hofsteenge niet vreemd. Hofsteenge: “We stellen nu vast hoe we willen dat onze
fietspaden er in de toekomst uit moeten gaan zien. Vanaf nu zal er iets worden
aangepakt zodra het te combineren is met ander werk zoals iets aan een weg of
riolering. Dit noemen we werk met werk.”
Ook hoeven de vele miljoenen niet uit de
begroting te komen. Vaak is er subsidie mogelijk vanuit het Rijk maar ook de
provincie heeft er geld voor over om de fietsprovincie van het land te zijn.
Ook zal het maatwerk worden. Soms is het
bijvoorbeeld niet mogelijk om een fietspad te verbreden omdat er geen ruimte
is. Hofsteenge: “We gaan niet alle bomen kappen om het fietspad te verbreden.
Steeds kijken we wat mogelijk is, zowel fysiek als financieel.”