Buurtzorg Nederland ook in Borger-Odoorn.

Buurtzorg zorgt voor zorg in de wijk. Van steunkousen tot het verstrekken van medicijnen en verder alle verpleegkundige handelingen. Het team uit Exloo heeft naast Exloo ook Odoorn, Klijndijk Odoornerveen en ’t Haantje als werkgebied. Kenmerkend voor buurtzorg is dat er geen managers zijn. Het team (wijk)verpleegkundigen en verzorgenden-IG werkt zelfstandig. Dat wil zeggen dat ze zelf hun roosters maken, hun routes indelen, zorgen voor bereikbaarheid. Kortom alles rond de patient en de organisatie.

Een ander kenmerk voor buurtzorg is dat cliënten niet eerst iemand krijgen om een wond te verzorgen en daarna iemand om te helpen aankleden. Als er zorg nodig is die een verzorgende niet mag doen komt de verpleegkundige maar zij doet dan ook de andere zorgtaken.

Een buurtzorgteam is altijd kleinschalig. Maximaal mogen er 10 vaste medewerkers zijn. Bij een grotere zorgvraag moet een team splitsen. Zo is het team in Exloo ook ontstaan, zij zijn een afsplitsing van “De Monden”.

Buurtzorg wordt betaald door de zorgverzekeringen. Hiervoor geldt sinds dit jaar geen eigen bijdrage of eigen risico.

De cliënten van buurtzorg zijn erg divers. Soms verlenen ze kortdurende zorg, bijvoorbeeld iemand die uit het ziekenhuis komt en thuis nog verzorging nodig heeft. Maar ze verlenen ook langdurige zorg, vooral bij ouderen en gehandicapten. Buurtzorg is een onmisbare schakel die er voor zorgt dat mensen langer zelfstandig in huis kunnen blijven wonen. Dit doen zij in samenwerking met diverse partners. Huisartsen, sociale teams, fysiotherapeuten maar ook mantelzorgers. Vooral mantelzorgers zijn onontbeerlijk. Buurtzorg kan alle lichamelijke verzorging aan maar bij een kapot koffiezet apparaat is die lieve buurvrouw hard nodig.

De VVD fractie was onder de indruk van de manier van werken van dit buurtzorgteam. Hoewel zij als raadsleden niet veel te maken hebben met deze vorm van zorg past het goed in de visie van Borger-Odoorn om zorg zo dicht mogelijk bij de inwoners te organiseren.