Daar gaat het niet over.

Tijdens de behandeling van de duurzaamheidslening rekende Wil Luchjenbroers voor het college uit dat ze zelf 2000 euro per jaar kunnen besparen door in het gemeentehuis LED verlichting te gebruiken. Daar ging het niet over maar de wethouder was blij met de tip.

Het ging wel over de duurzaamheidslening. Een lening die particulieren kunnen afsluiten tegen een lage rente om hun woning energiezuiniger te maken. Het doel is CO2 reductie. Juist dat doel triggerde raadslid Luchjenbroers. Ze rekende voor: “Als je hier op het gemeentehuis naar de verlichting in alle kantoren, hallen en de raadszaal kijkt dan denken wij dat er een mooie besparing te behalen valt. Niet alleen in geld maar ook in CO2 uitstoot. Wanneer de gemeente LED verlichting in het gemeentehuis zou nemen, resulteert dit in een besparing, en dat is al een keer uitgerekend, van  € 2000 per jaar of te wel 6000 kw per jaar. Bovendien gaan de LED lampen ook nog eens 5 maal langer mee, wat scheelt in de vervangingskosten, maar ook in afval. De spaarlampen die er nu inzitten is chemisch afval. De fractie van de VVD vindt dat als je kunt meedoen, CO2 reductie geldt voor burger en overheid.”

Hoewel het hier niet over ging was de wethouder blij met de tip.

Een andere tip van Luchjenbroers nam hij niet over.

Bij de risico’s van de lening geeft hij aan dat dit 10% is, hij denkt hierbij aan wanbetalers. De VVD vindt dat het college zich hiervoor moet indekken door met deelnemers de afspraak te maken dat er maandelijks een automatische afschrijving van de bankrekening zal plaatsvinden. Bovendien vindt de VVD 10% ook wel erg hoog.

De wethouder verwacht ook niet dat het werkelijk 10% is maar je moet in de stukken nu eenmaal een risico opnemen. Op de automatische afschrijving reageerde hij niet.