Vluchtelingen welkom in Borger.

Nadat eerst de (direct) omwonenden en overige inwoners van Borger waren geïnformeerd kon afgelopen donderdag ook de raad reageren op het besluit om een AZC (asielzoekerscentrum) te bouwen in Borger.

Voor de VVD is het belangrijk dat iedereen die moet vluchten op een humane manier wordt opgevangen. Het liefst zien ze dit in de regio. Ondertussen mag je de ogen niet sluiten voor grote instroom van vluchtelingen in ons land. De VVD vindt dat ook Borger-Odoorn haar verantwoordelijkheid moet nemen en steunt daarom de bouw van een AZC in Borger.

Dit wil niet zeggen dat dit klakkeloos gedaan kan worden. Met de komst van een AZC komt er zomaar een woonwijk bij. Dit heeft invloed op het dorp.

Vooral het veiligheidsgevoel van inwoners kan worden aangetast. Hiervoor vroeg fractievoorzitter Erik Huizing dan ook aandacht bij het college. In cijfers kan de veiligheid prima zijn maar dat zegt niets over het gevoel van inwoners. Juist dit gevoel van onveiligheid moet serieus genomen worden. Maar ook moet goed worden nagedacht over de verkeersveiligheid, de openbare verlichting, voet- en fietspaden etc.

Al sinds de zomer is er in de raadsvergaderingen gesproken over het contact met het COA (Centraal Orgaan Asielzoekers). Ook hebben de politieke partijen gesproken met hun achterban over de komst van een AZC. Toch overviel het besluit een groot deel van de inwoners want niet iedereen is lid van een politieke partij of volgt de raadsvergaderingen. Daarom vindt de VVD dat er goed gecommuniceerd moet worden met de inwoners. De in te stellen klankbordgroep kan hierin een rol spelen.

Maar de klankbordgroep kan meer. Ze kan meepraten over de landschappelijke inpassing, de inrichting van het terrein en hoe de bewoners en omwonenden aan elkaar kunnen wennen. De VVD wil dat de klankbordgroep ook na de bouw een rol blijft spelen. Eventuele problemen moeten snel kunnen worden opgelost en moeten serieus genomen worden.

De VVD was tevreden met de antwoorden van de burgemeester. De fractie sprak haar vertrouwen en steun uit. Ook omdat het college beloofde de raad te blijven informeren en de burgemeester aangaf zelf de regie in handen te nemen.

Fractievoorzitter Huizing vatte het als volgt samen: “als aan voorgaande voorwaarden wordt voldaan, 500 ook 500 is en 5 jaar 5 jaar is, en de raad in het vervolgtraject goed meegenomen wordt, dan komen we met z’n allen een heel eind, we staan positief tegenover het voorstel maar vinden als VVD dat onze gastvrijheid nooit de vrijheid van onze eigen inwoners mag beperken!”

De gehele tekst van Erik Huizing vindt u in de bijlage.