VVD wil inzage vooraf door inwoners, raad zegt nee.

In de extra vergadering van de raad op 10 december werden de uitgangspunten voor het bestemmingsplan buitengebied besproken. De VVD wil dat de uitgangspunten eerst ter inzage komen te liggen zodat inwoners kunnen meepraten. Zij stonden hierin alleen, hun amendement werd niet gesteund door de andere partijen.

Het bestemmingsplan buitengebied is een erg omvangrijk bestemmingsplan. Om dit goed te laten verlopen koos het college er voor om eerst de uitgangspunten vast te stellen. Zij hadden hiervoor overleg met een klankbordgroep waarin LTO, het recreatieschap, het waterschap en de provincie deelnamen. Op zich vindt de VVD dit een goede route maar de inwoners waren niet vertegenwoordigd in deze klankbordgroep. De inwoners en ondernemers mogen pas hun zienswijze geven als het bestemmingsplan zelf ter inzage komt. Fractievoorzitter Huizing hierover: “Inhoudelijk staat er niets geks in die uitgangspunten maar waarom de inwoners en het bedrijfsleven niet vanaf het begin meenemen in het proces? Ik ben zeer teleurgesteld met name in de coalitiefracties. Bij het aantreden van dit college was transparantie zo belangrijk. Er zou meer naar de inwoners geluisterd worden. Waarom dan nu niet? Ja, dit kost vooraf iets meer tijd maar het is goed mogelijk dat je die tijd dan achteraf niet kwijt bent bij het definitieve bestemmingsplan. Het is dus maar de vraag of het uiteindelijk meer tijd kost.”

Er werden ook drie amendementen ingediend door GB. De VVD stemde hier tegen. Huizing: “Ook met deze amendementen was inhoudelijk niets mis maar als je vindt dat het proces niet goed is kun je er niet vóór stemmen."