Gemeente speelt verstoppertje.

De gemeente gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van het kort geding over de rijkscoördinatie regeling (rcr). Tegen de zin van de VVD, zij vinden het verspillen van belastinggeld en meer negatieve energie. Laat het college nu eindelijk maar eens iets gaan doen voor de inwoners in plaats van verstoppertje te blijven spelen achter de rug van het rijk en de provincie.

Het gaat allemaal om het bevoegd gezag. Mag de Minister bepalen waar de windmolens komen te staan of moet de provincie dit doen? Voor de VVD maakt dit niet veel uit. De provincie heeft ons gebied als zoekgebied aangewezen en de molens zullen er hoe dan ook komen. De VVD wil dat het college haar energie steekt in de inpassing van de molens. De dubbele rij bij Drouwenermond bijvoorbeeld, die moet van tafel. Nu doet het college niets anders dan naar de rechter lopen en straks, als het te laat is, kunnen ze zeggen dat ze niets meer kunnen doen omdat de Minister heeft beslist.

De VVD stond alleen in de raad. Alle andere partijen erkennen dat de molens niet kunnen worden tegengehouden maar willen toch verder procederen. Zij vinden de argumentatie van de rechtbank te summier. Dat dit summier is erkende VVD fractievoorzitter Huizing maar volgens hem was de uitspraak wel duidelijk. Het gaat om één geografisch gebied en dat is voldoende voor de rcr. Door samen met Aa en Hunze naar de rechtbank te gaan erkennen we zelf ook dat het om één gebied gaat

Huizing in de raad: “Als gemeente gaan we nog even door met verstoppertje spelen achter rijksoverheid en provincie. Een spelletje dat niets, maar dan ook helemaal niets oplevert voor inwoners, welke resultaten behalve onduidelijkheid hebben we afgelopen jaren als gemeente bereikt?”

De wethouder erkende dat er weinig bereikt is. Volgens hem ligt de bal bij de Tweede Kamer. Zij bepalen hoeveel ruimte de Minister krijgt.