Staat kinderopvang in de gemeente Borger- Odoorn buitenspel in het onderzoek naar voorscholen?

Begin februari stond er in het Dagblad van het Noorden een artikel over voorscholen in Borger-Odoorn. Dit veroorzaakt onrust bij de kinderopvang. Het lijkt dat zij buitenspel staan. De VVD- fractie ging op bezoek bij Kindercentrum Het Speelhuis in Ees.

Kindercentrum Het Speelhuis

Kindercentrum Het Speelhuis is een erkend Kinderdagverblijf (KDV), Buitenschoolse Opvang (BSO) en zorgboerderij. Het zit op een unieke plaats met heel veel buiten speelruimte. Sinds kort is er ook een Buiten- BSO gestart, speciaal voor kinderen die graag veel buiten spelen. Daarnaast is er veel binnenruimte, waar kinderen naar hartenlust kunnen spelen of lekker kunnen uitrusten. Er is veel aandacht voor alles wat groeit en bloeit (moestuin en kas) en kinderen worden opgevangen door ervaren gediplomeerde pedagogisch medewerksters. Uniek is dat ouders per uur betalen en niet per dagdeel. Het Speelhuis vangt in totaal ongeveer 65 a 70 kinderen op uit de omliggende dorpen.

Landelijke ontwikkelingen

Minister Asscher heeft aangekondigd peuterspeelzalen en kinderopvang gelijk te willen trekken. Het doel van de harmonisatie is om verschillen tussen peuterspeelzalen en kinderopvang weg te nemen en te zorgen voor een betere afstemming tussen kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en onderwijs. Met ingang van 1 januari 2018 zal er geen verschil meer zijn tussen peuterspeelzalen en kinderopvang. Dit betekent dat kwaliteitseisen gelijk getrokken worden en hiermee ook de financiering (kinderopvangtoeslag). De term peuterspeelzaal verdwijnt en zal veranderen in “Peuteropvang”.

Lokale ontwikkelingen.

Bij de gemeente Borger-Odoorn spreekt men over “voorschool”. In de gemeente Emmen wordt de kinderopvang uitgesloten bij het opzetten van de voorschool en ook in Borger-Odoorn lijkt het die kant op te gaan. Het lijkt erop dat de kinderopvang, met bestaande kwaliteitseisen en structuren, worden uitgesloten. Het Speelhuis is net als collega kinderopvangorganisaties in de regio trots op haar pedagogische kwaliteiten en de ontwikkelmogelijkheden, die zij kinderen van 0 tot 4 jaar met veel enthousiasme biedt. Kinderopvangorganisaties in zowel de gemeente Emmen als Borger- Odoorn hebben de indruk dat de gemeenten en schoolbesturen de kinderopvang buitenspel proberen te zetten.

De VVD fractie schrok van deze informatie. Zij zijn van mening dat keuzevrijheid voor ouders zeer belangrijk is. Diversiteit in kinderopvangvoorzieningen (en scholen) draagt bij aan een positief vestigingsklimaat voor toekomstige inwoners. De fractie zal hierover schriftelijke vragen stellen aan het college van B&W.

Zorgboerderij.

Naast reguliere kinderopvang vangt Het Speelhuis ook in het weekend en op woensdagmiddag kinderen op die meer zorg nodig hebben. Hier speelt een heel ander probleem. Kinderen krijgen een indicatie van de sociale teams maar worden geplaatst via Bezinn (Boer en Zorg in Noord Nederland) en Bezinn heeft al maanden een cliëntenstop omdat het geld op is. Daardoor kunnen kinderen niet geplaatst worden en krijgen ze niet de zorg die nodig is. Bovendien zijn er gemeenten die willen betalen voor de reguliere opvangprijs terwijl er meer geboden moet worden dan opvang. De extra zorgkosten zijn voor een aantal gemeenten een probleem.

De VVD fractie was onder de indruk van alles wat ze zagen en hoorden bij Het Speelhuis. Zij bedankten Matthijn Brookman en Marlies Bos van harte met een mand vol lokale lekkernijen.