Advocaat: stop met procederen.

In de raadsvergadering deelde wethouder Buijtelaar mee dat het spoedappel tegen de rijkscoördinatieregeling (RCR) is verloren. De advocaat van de gemeente heeft het advies gegeven te stoppen met procederen. Het college besluit hier dinsdag over.

Bij de RCR heeft het Rijk de regie bij het plaatsen van windmolens. Het college is het daar niet mee eens en denkt dat de regie bij de Provincie hoort. Om dit te bereiken ging de gemeente naar de rechter via een kort geding. Dit werd verloren. Daarop begon de gemeente een spoedappel, een vorm van hoger beroep. Ook dit is nu verloren. De gemeente kan nu nog in cassatie maar de advocaat ziet hier geen heil meer in. Het college heeft hier nog niet over besloten.

De VVD heeft vanaf het begin geen heil gezien in dit traject. In een raadsvergadering in oktober vroeg fractievoorzitter Huizing zich al af wat de inwoners hier mee opschieten. Procederen kost veel geld en zelfs als de regie naar de provincie gaat, de molens hou je er niet mee tegen.

In februari, toen besloten werd tot een spoedappel, ging hij nog verder; “Als gemeente gaan we nog even door met verstoppertje spelen achter rijksoverheid en provincie. Een spelletje dat niets, maar dan ook helemaal niets oplevert voor inwoners, welke resultaten behalve onduidelijkheid hebben we afgelopen jaren als gemeente bereikt?”

Het mag duidelijk zijn dat de VVD nu het college oproept te stoppen met procederen en haar energie te steken in een goede inpassing van de molens. Met een goede compensatie- en participatieregeling, met een zo groot mogelijke afstand tot de woningen. De VVD wil dat het college zich nu gaat inzetten voor haar inwoners en zich niet langer verschuilt achter procedures.