Grote achterstanden in groenonderhoud.

Het onderhoud van het gemeentelijk groen is altijd een hot item in de gemeenteraad. Maar ook bij onze inwoners. Afgelopen donderdag was er zelfs een inspreker. Mijnheer sprak zijn grote zorg uit over de achterstanden. Het wordt onveilig in de gemeente, stel dat iemand onder een vallende tak loopt. Zijn oproep was om inwoners te betrekken bij het beleid en er samen "de schouders er onder" te zetten.

Zijn pleidooi was de VVD uit het hart gegrepen. Al jaren pleit de VVD hiervoor net als het verkopen van snippergroen en het uitbesteden van werkzaamheden. Dit kan aan inwoners, agrariërs, hoveniers of andere commerciële partijen.

In de raad ontstond een vreemde discussie en was er totale verwarring bij diverse partijen. Op de agenda stond de evaluatie 2015 van het groenonderhoud. Hier had de raad zelf om gevraagd. Het onderhoud van ons groen is bedroevend, wettelijke taken kunnen niet worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. In deze evaluatie stonden ook een aantal aanbevelingen maar er was geen raadsvoorstel. Het was totaal niet duidelijk welke kant het college op wil en dus pakten alle fracties er hun eigen punten uit. Daarnaast is het college bezig met een kerntakendiscussie. Die discussie liep weer dwars door deze discussie.

Volgens de wethouder is de evaluatie geschreven als handleiding. Het moet de basis zijn van de keuzes die we maken. Het is aan de raad om de discussie te voeren.

De raad moet eerst vaststellen wat ze willen, pas daarna past hij het beleid aan. Uit de discussie in deze vergadering is niets duidelijk geworden.

Wat de VVD betreft moet het college eerst maar eens met een duidelijke visie komen. Misschien hebben we wel teveel groen en zijn rigoureuze maatregelen nodig. Misschien heeft de inspreker gelijk en kunnen we veel meer bereiken met hulp van onze inwoners. Misschien werken we niet slim genoeg en moeten we onze werkwijze aanpassen. Duidelijk is dat er iets moet gebeuren maar zonder concreet voorstel is het lastig discussiëren.