Beleidsarme kaderbrief

Ieder jaar rond deze tijd bespreekt de raad de kadernota. Hierin staan de beleidsvoornemens van het college en worden de kaders vastgesteld waarop zij de begroting kunnen baseren. Vorig jaar zei fractievoorzitter Huizing hierover: “We passen op de winkel”. Dit jaar was het college hem voor. Ze schreven geen kadernota maar een beleidsarme kaderbrief.

Het college koos hiervoor omdat er een kerntakendiscussie gaande is. Wat willen wij voor gemeente zijn en welke taken horen hierbij? Doordat deze discussie nog niet is afgerond is er gekozen geen nieuw beleid aan te kondigen.

Dit weerhield de fracties er niet van om hun politieke beschouwingen te geven en hun voorkeuren uit te spreken.

De VVD legde hierbij de nadruk op de participatiewet, wegen en groen.

Afgelopen jaren zijn veel uren en energie gaan zitten in de decentralisatie van het sociaal domein. Dit lijkt nu allemaal goed op de rails maar ook de participatiewet hoort hierbij. Dit lijkt tot nog toe niet veel aandacht te hebben gehad. Terwijl het hebben van (vrijwilligers)werk vaak een belangrijke voorwaarde is om mee te kunnen doen in onze samenleving.

Net als andere jaren hamerde de VVD op het onderhoud van wegen en ons groen. Hierin zijn grote achterstanden. Ook andere partijen zien nu het nut van onderhoud in. De coalitiepartijen dienden een motie in om volgend jaar twee miljoen euro extra te investeren. Dit naast de één miljoen die het college al voorstelde voor dit jaar. Hoewel hier geen dekking voor is heeft de VVD wel voor gestemd.

De volledige beschouwing van de VVD kunt u vinden in de bijlage.

Ook de door de VVD ingediende motie over de duurzaamheidslening kunt u vinden in de bijlage.

Deze motie is unaniem aangenomen.