Eindelijk aandacht voor wegen.

Nadat de VVD jarenlang aandacht heeft gevraagd voor het onderhoud van onze wegen is de nood nu zo hoog dat ook andere partijen eindelijk de noodzaak hiervan in zien. Dit jaar gaat Borger-Odoorn één miljoen euro extra investeren, volgend jaar komt hier nog eens twee miljoen euro extra bij.

Jaarlijks investeert de gemeente één miljoen euro in het onderhoud van wegen. Dit is onvoldoende. De wegen hebben meer onderhoud nodig en de achterstanden lopen hard op. Was er een paar jaar geleden nog een achterstand van ca vier miljoen euro, nu is dit ruim zeven miljoen euro. Enkele, vooral asfaltwegen, zijn zo slecht dat als de gemeente nog langer wacht het niet voldoende is om de toplaag te vervangen maar dat ook de onderlaag vervangen moet worden. Dit gaat uiteraard veel meer kosten. Daarom stelde het college voor om dit jaar één miljoen euro extra in wegen te steken. De coalitiepartijen dienden een motie in waarin zij vroegen in 2017 nog eens twee miljoen euro extra te investeren.

De VVD heeft voor zowel het collegevoorstel als de motie gestemd.

Dit betekend wel dat het college waarschijnlijk bij de begrotingsbehandeling met bezuinigingsvoorstellen zal komen want voor die twee miljoen euro is geen dekking. Dit neemt de VVD voor lief. Wegen zijn voor de VVD een kerntaak van de gemeente.

Ook vraagt de motie om een visiedocument over de wegen en het onderhoud. Wij verwachten dat hier dan ook in staat hoe we de overige achterstanden gaan aanpakken.

De VVD is blij dat haar geluid eindelijk is doorgedrongen tot de andere partijen. Alleen de PvdA stemde tegen beide voorstellen omdat hiervoor geen dekking is.