Solide begroting zonder ambitie.

Nadat het college in het voorjaar een beleidsarme kaderbrief produceerde kwamen ze nu met een beleidsarme begroting voor 2017. Dit alles omdat er volgens het college een kerntakendiscussie gevoerd moet worden voordat ze kunnen bepalen wat de prioriteiten zijn.

Sinds de kaderbrief in het voorjaar is de te voeren kerntakendiscussie nauwelijks opgeschoten. De VVD riep dan ook op hier eens wat meer vaart achter te zetten. De wethouder zegde een tijdspad toe maar gaf ook meteen een waarschuwing. Als in mei de grote lijnen nog niet duidelijk zijn in de discussie, zal ook de kadernota voor de begroting van 2018 beleidsarm zijn.

De VVD heeft alvast een aantal piketpaaltjes uitgezet. De OZB gaat in onze gemeente automatisch met 2,75% omhoog. Hier wil de VVD vanaf.

Ook de toeristenbelasting gaat elk jaar automatisch met vijf cent omhoog. Ook hier wil de VVD af van het automatisme. Ook riep de VVD op om ruimte te geven aan de recreatiesector in onze gemeente. Laat regels hierin niet in de weg staan, denk mee met de ondernemer.

Ook wil de VVD dat het terrein in Borger waar ruimte was voor een AZC zo snel mogelijk ontwikkeld wordt nu het AZC van de baan is. Er is ruimte, zorg dat er iets mee gebeurt.

Ook daar wil de VVD dat inwoners/ondernemers de ruimte krijgen om met plannen te komen. Daarmee sloot de VVD aan bij GB, de grootste partij in onze raad.

Het gaat financieel weer beter met onze gemeente. Dit is vooral te danken aan het VVD/PvdA kabinet. Als het rijk meer geld uitgeeft krijgen gemeenten ook meer. Als het rijk minder uitgeeft krijgen gemeenten ook minder. Dit noemen we trap op, trap af. De laatste jaren gingen we vooral trap af maar daar is nu verandering in gekomen. De komende jaren zullen de uitkeringen van het gemeentefonds, het grootste inkomensdeel van de gemeente, stijgen.

Gevolg in deze begroting is dat de afgesproken bezuinigingen technisch zijn. Dat wil zeggen dat de inwoners er niets van merken. Ook is er twee miljoen extra vrij gemaakt voor onze wegen. Dit was een opdracht van de raad bij de bespreking van de kaderbrief. De VVD is blij met dit extra geld maar daarmee lossen we de achterstanden in het wegenonderhoud niet op.

En laat dit voor de VVD nu net een kerntaak zijn.

Wat de VVD betreft kan die kerntakendiscussie niet snel genoeg komen. Het is tijd om aan de slag te gaan. Afgelopen jaar en komend jaar kunnen we als verloren jaren beschouwen en als we niet oppassen zal er ook in 2018 niets gebeuren.