Nieuw Veenlanden 2.0

Het was een ambitieus project, De Drentse Horn. In samenwerking met Stadskanaal en Lefier een nieuwe woonwijk met 1500 woningen. De ambitie werd bijgesteld naar 750 woningen maar ook dat was te ambitieus. Er werden 55 kavels verkocht. Uiteindelijk gingen de partijen uit elkaar. De Drentse Horn werd Nieuw Veenlanden. Nu kwam het college met een plan van aanpak voor deze kleinere wijk binnen de eigen gemeentegrens.

Voor de VVD is het idee ideaal. Zelf je kavelgrootte bepalen, veel vrijheid bij de te bouwen woning. Toch is er in de afgelopen jaren geen enkele kavel verkocht. Het college denkt nu in de komende tien jaar zeker 63 kavels te verkopen. Daarmee denken ze het eerder geboekte verlies van €800.000 teniet te kunnen doen.

De VVD noemt zichzelf optimistisch. Toch vragen we ons af of dit plan niet te optimistisch is. Natuurlijk, de crisis zal de verkoop de afgelopen jaren hebben tegengehouden. En de aanpassing van de kavelprijzen zal een positief effect hebben. Maar of de doelstelling gehaald wordt is maar zeer de vraag.

Teleurstellend is dat het college pas laat met de huidige bewoners is gaan praten. Nu lag het plan van aanpak er al. Waarom niet eerst met de bewoners spreken en dan een plan van aanpak maken? Goed vindt de VVD dat er binnenkort een terugkoppelavond is voor de bewoners. Hierin zal het college laten zien wat er gedaan is met de tips van de bewoners.

Laten we hopen dat het optimisme gerechtvaardigd is en er in Nieuw Buinen een volwaardige nieuwe wijk ontstaat.