Morrend akkoord.

"Slechte boodschap in een mooie verpakking"

Zo noemde de VVD het voorstel van het college. Uiteindelijk ging de VVD morrend akkoord met een flinke graai uit de financiële reserves. Vooral het geld voor de bedrijfsvoering was een grote hobbel voor de VVD fractie.

Het is een ongemakkelijke discussie. De raad heeft niets te zeggen over de bedrijfsvoering, het ambtenarenapparaat. Maar de raad gaat wel over het geld en heeft een controlerende taak. Al lange tijd piept en kraakt het in de bedrijfsvoering. Er is een hoog ziekteverzuim, er is een groot verlofstuwmeer, in een rapport van Berenschot werd gesproken over overspannenheid van de organisatie. Er is de laatste jaren op sommige onderdelen teveel bezuinigd.

Het zure is dat de VVD hier elke kadernota vragen over heeft gesteld. Ieder jaar moest er 100.000 euro worden bezuinigd op de bedrijfsvoering en elk jaar vroeg de VVD of de organisatie dit nog wel aan kon. Extra zuur is dat de het collegevoorstel, om nu 283.000 euro uit de reserve bedrijfsvoering te halen, een maand na de begrotingsbehandeling komt. Voor de VVD is dit dan ook de laatste keer. Als het college volgend jaar meer geld nodig heeft moeten ze dit maar in de begroting zetten. Dit is namelijk al de tweede keer in dat er extra geld nodig is.

Maar veel belangrijker, het college moet nu eindelijk eens zorgen dat de bedrijfsvoering op orde komt.

In hetzelfde voorstel staat ook dat het college in 2018 niet nogmaals een ton wil bezuinigen op de bedrijfsvoering en wil het college 132.000 euro uit de vrije reserve beschikbaar stellen voor de gebiedscoördinator.

Ook wil het college 110.000 euro uit de vrije reserve halen voor incidentele uitbreiding voor diverse taken die ambtenaren er nu bij doen naast hun normale werk. Vooral dat wethouder Trip het hierbij had over ambities die ze willen waarmaken schoot fractievoorzitter Huizing in het verkeerde keelgat. Dit college staat al sinds 2014 aan het roer en is sindsdien op geen enkele ambitie te betrappen geweest en nu moeten er opeens, een maand na de begrotingsbehandeling, ambities worden waargemaakt. In de oriënterende raad vroeg hij zich ook hardop af of dit niet in strijd is met de kerntakendiscussie die het college nog wil voeren.

Dit argument grepen de coalitiepartijen aan om een amendement in te dienen. Zij wilden de 110.000 euro uit het voorstel halen. Dit amendement is aangenomen, alleen PvdA en CU waren tegen.

Het gewijzigde voorstel is uiteindelijk met veel tegenzin unaniem aangenomen door de raad.