STAP GEZET VOOR BUINERVEEN

In de raadsvergadering van 23 maart steunde de raad het voornemen van het college om bijna 335.000 euro beschikbaar te stellen voor het dorpsomgevingsplan Buinerveen. Hiermee werd uitvoering gegeven aan een motie uit 2014 van oa de VVD.

Het dorpsomgevingsplan is al een oud plan, het dateert uit 2008. Bij een verkiezingsdebat in het dorpshuis van Buinerveen in 2010 omarmden alle politieke partijen het plan. Maar na de verkiezingen bleek de financiƫle crisis ook in Borger-Odoorn te diep om het geld vrij te maken. Veel onderdelen van het plan voerde het dorp zelf wel uit maar het grote project om de kruising aan te pakken bleef liggen. Hiervoor heeft het dorp toch echt financiƫle ondersteuning nodig. Plaatselijk Belang Buinerveen ging ondertussen door en ook de VVD vergat het dorp niet. In 2014 diende de VVD samen met PvdA en CU een motie in bij de behandeling van de begroting van 2015. Deze motie werd unaniem aangenomen. Sindsdien stond er voor Buinerveen 350.000 euro op het verlanglijstje van de raad, de dynamische prioriteitenlijst.

Plaatselijk Belang wil nu graag subsidie aanvragen via de zogenaamde Leadergelden. Voorwaarde hierbij is dat de gemeente meebetaald aan de herinrichting van de kruising. Het college had ondertussen een meevaller bij het aanbesteden van wegenonderhoud. Deze meevaller gaat nu naar Buinerveen zodra zij kunnen beschikken over de Leadergelden.

Hiermee is het dorp er nog niet. De herinrichting is niet alleen een kwestie van geld. Ook van de inwoners zal veel eigen inbreng nodig zijn. De VVD heeft er alle vertrouwen in dat het dorp dit voor elkaar krijgt. Zij kennen Buinerveen als een initiatiefrijk dorp waarvan de inwoners samen de handen uit de mouwen steken. We wensen ze hierbij veel succes.