VVD Statenfractie op werkbezoek bij Hoornstra Nieuw-Buinen

Afgelopen vrijdag ging de VVD Statenfractie op werkbezoek bij Hoornstra BV in Nieuw-Buiten. Deze bijzondere aannemer speelt een steeds belangrijker rol in de grond-, weg- en waterbouw. Maar in toenemende mate ook in Milieubeheer, Recycling en Projectontwikkeling. Een familiebedrijf met een opvallende maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Logisch dat Hoornstra daarbij steeds vaker met de politiek te maken krijgt. Vandaar dat een wederzijdse kennismaking door de Statenfractie met beide handen werd aangegrepen. Op uitnodiging van Fractievoorzitter Erik Huizing van de VVD Borger-Odoorn. Vooral Statenlid Jan Luuk Stel werd op zijn wenken bediend. Immers, hij had diezelfde week nog betoogd dat de aanleg van zonneweides op kostbare landbouwgrond leidde tot kapitaalsvernietiging. Bij Hoornstra kon hij zijn gelijk halen.

Want Hoornstra is niet alleen het bedrijf dat het Philipsterrein in Stadskanaal omtoverde van een probleemgebied tot een kerngezond investeringsproject. Dat het Centrumplein in Emmen ontwikkelde en uitvoerde. Dat op dit moment de buffers graaft tot behoud van het unieke hoogveengebied in het Bargerveen. Maar vooral ook de plannen ontwikkelde om op de vloeivelden van de aardappelmeelindustrie winstgevende zonneweides te maken.

Hoornstra koppelt voortdurend werkgelegenheid aan milieubehoud, energiebesparing, en de inzet van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Men schroomt daarbij niet om zelf initiatieven te nemen en zelf fors te investeren. Hele generaties uit de directe omgeving vinden hier werk. Waarbij het personeelsverloop opvallend laag is.