Slimme truc.

Door een beleidskader niet vast te laten stellen maar ter kennisgeving aan te laten nemen past wethouder Trip een slimme truc toe volgens VVD-fractievoorzitter Erik Huizing.

De gemeenteraad moest afgelopen donderdag instemmen met de nota Recreatie en Toerisme (R&T), kennisnemen van het beleidskader R&T Zuidoost Drenthe en weer instemmen met de ontwikkel-agenda die daaruit voortvloeit.

Dit noemt Huizing een slimme truc. Het beleidskader Recreatie en Toerisme Zuidoost Drenthe had de raad een jaar geleden afgeschoten toen dit oriënterend voorlag. De VVD verweet de wethouder toen vooral op de stoel van de ondernemer te willen gaan zitten. U leest hier wat we daarover schreven in 2016.

Dit verwijt heeft de wethouder zich aangetrokken. In de ontwikkel-agenda, die voortvloeit uit het afgeschoten beleidskader, komen zijn plannen niet meer voor. Ook de lokale invulling zoals beschreven in de Nota Recreatie en Toerisme kan rekenen op instemming van de VVD.

In de oriënterende raad kwam een onderdeel van recreatie en toerisme aan de orde namelijk de regels voor Bed and Breakfast (B&B)

De regels zijn erg ruimhartig en Horeca Nederland heeft verzocht om strengere richtlijnen. De VVD kan hierin meegaan. B&B’s zijn een goede aanvulling in het aanbod maar dan moet het wel blijven zoals het bedoeld is. Kleinschalig en eenvoudig. Hotels moeten aan strenge eisen voldoen. Het kan niet zo zijn dat er oneerlijke concurrentie ontstaat doordat B&B’s hetzelfde aanbieden maar niet aan die eisen hoeven te voldoen.

Daarnaast stelt het college voor een verschil te maken tussen zand en veen en tussen binnen en buiten de bebouwde kom. Voor raadslid Janny Hofsteenge is dit onbespreekbaar. “We zijn één gemeente, ik kan geen reden bedenken waarom we binnen de gemeente verschil zouden maken.”

Zij vroeg zich ook af met wie de wethouder de plannen heeft doorgesproken. Het lijkt erop dat zowel de B&B’s als Horeca Nederland niet zijn benaderd voordat de stukken naar de raad gingen.

Het ziet er dus naar uit dat de wethouder nog het één en ander moet aanpassen in zijn plannen voordat de VVD ermee instemt.