VVD wil OZB niet verhogen

Het college stelt voor om in 2018 de OZB te verhogen met 1,75%. De VVD is hier tegen, zij willen helemaal geen verhoging. Tijdens de bespreking van de Kadernota kreeg de VVD hiervoor alleen steun van de CU.

Al jaren verhoogd Borger-Odoorn de Onroerend Zaak Belasting (OZB) automatisch met 2,75%. Door deze vaste verhoging is Borger-Odoorn ondertussen de gemeente met de hoogste OZB in Drenthe.

De VVD is tegen deze vaste verhoging. De VVD wil belastingen alleen verhogen als dit echt nodig is. Tijdens de bespreking van de jaarstukken 2016 bleek dat de gemeente ruim 1,2 miljoen overhield. Ook in de Kadernota 2018 kwam naar voren dat Borger-Odoorn weer ruimer in haar jasje zit.

Voor het college was dit het argument om de OZB niet met 2,75% te verhogen maar met 1,75%. Dit blijft echter een verhoging. Voor de VVD is dit onbegrijpelijk. Wat rechtvaardigt een belastingverhoging als je geld genoeg hebt? Volgens de andere partijen zat het probleem in de meerjarenbegroting. Dit was de VVD niet met ze eens en tijdens de schorsing is dit gecheckt bij het ambtelijk apparaat. De VVD heeft gelijk, eenmalig niet verhogen brengt de meerjarenbegroting niet in gevaar.

Daarna kwamen de andere partijen met het argument dat dit niet solide zou zijn. Dan zouden inwoners één jaar geen verhoging hebben en een volgend jaar weer 1,75%. We begrijpen niet precies wat hierbij het probleem is. Wij denken niet dat inwoners hier een probleem mee hebben. Bovendien zit er volgend jaar (na verkiezingen) een nieuwe raad, die kan weer heel andere kaders opstellen.

De VVD vindt vooral dat je geen belasting moet innen als dit niet nodig is.

Het liefst ziet de VVD ook in de toekomst geen verhoging, in ieder geval niet hoger dan de inflatie. In 2014 en 2015 was de inflatie minder dan 1%, in 2016 slechts 0,3%. In al die jaren betaalden huiseigenaren 2.75% meer belasting. Het is dus hoog tijd hierin een correctie aan te brengen en dat kan door de belastingen voor één jaar te bevriezen. Helaas was alleen de CU dit eens met de VVD.

GB, PvdA, CDA en D66 stemden tegen.