Schone lei?

Lest best en een schone lei. Dat waren de typeringen die het college van Borger-Odoorn gaf voor hun laatste begroting. Dat het de laatste is voor de verkiezingen klopt maar of het een schone lei is? Volgens VVD-fractievoorzitter Erik Huizing financiert het college daarvoor teveel structurele wensen met incidenteel geld. Daarmee gooit het college behoorlijk wat over de schutting van het volgend college.

Goede voorstellen.

In de begroting voor 2018 zitten goede voorstellen. Er is door het college goed naar de raad geluisterd en naar de VVD in het bijzonder. Er komt meer geld voor wegen, voor groenonderhoud en de gemeente gaat verduurzamen. Allemaal onderwerpen die de laatste jaren steeds naar voren kwamen in de beschouwingen van de VVD.

Het college kan dit nu doen omdat er meer financiële ruimte is. Voor de VVD is het fijn om te horen dat dit komt doordat er meer geld komt vanuit het gemeentefonds. Rutte 2 levert nu geld op en de wethouder van financiën heeft ook zoveel vertrouwen in Rutte 3 dat hij zich geen zorgen maakt voor de komende jaren. Het bezwaar van de VVD tegen de incidentele financiering veegde hij daarmee van tafel.

Verpaupering

Een ander terugkerend onderwerp in de beschouwingen is al jaren het gemeentelijk vastgoed. Leegstaande gebouwen verpauperen, in Borger zelfs een heel gebied rond het Nuisveen. Net als andere jaren kwam de wethouder nu ook niet verder dan dat er binnenkort een plan komt voor dit gebied.

Efficiënt werken.

De VVD heeft in de begrotingsvergadering voorgesteld op meerdere terreinen initiatieven te combineren. Bij het nieuw te maken GVVP (Gemeentelijk Verkeer en Vervoers Plan) kunnen de inwoners prima worden betrokken. Hiervoor kan het werkbudget burgerparticipatie worden gebruikt. Beide onderwerpen waren bestedingsvoorstellen in de begroting.

Volgens de VVD kan dit op meer terreinen. Wegen en groen is hiervan een voorbeeld. Tijdens de dorpsbezoeken bleek in elk dorpen goede ideeën te leven over deze onderwerpen. De VVD riep het college op gebruik te maken van die lokale kennis en ideeën.

Slechte voorstellen.

De kosten van afvalverwerking lopen op. Het college wil daarom het vaste tarief voor gebruikers verhogen. Een slecht idee volgens Huizing. Als de verhouding tussen vast en variabel (kiloprijs) te ver uit elkaar lopen zal de motivatie om te blijven scheiden afnemen. Bovendien laten we het idee “De vervuiler betaald” hiermee los.

Ook het voorstel om de OZB met 1,75% te verhogen vindt de VVD een slecht voorstel. De kosten voor inwoners gaan omhoog terwijl het financieel goed gaat met de gemeente. Helaas bleek tijdens de behandeling van de kadernota al dat de VVD hierin alleen staat.

De volledige inbreng van Erik Huizing vindt u in de bijlage.