Hunebedcentrum krijgt (eindelijk) wat lucht.

Het begon een beetje op een soap te lijken, de subsidieaanvraag van het Hunebedcentrum. In de raadsvergadering op 30 april is er eindelijk een besluit gevallen, het Hunebedcentrum krijgt dit jaar 25.000 euro extra subsidie.

Op 3 juli 2014 besprak de raad voor het eerst een extra subsidieaanvraag voor het Hunebedcentrum. Daarna gaat deze aanvraag een heel raar traject in. In de besluitvormende raad van 4 september ontstaat de vreemde situatie dat de coalitiepartijen tegen zijn en de oppositie voor. Het college trok daarop het voorstel in. We schreven hierover toen het volgende.
Hierna werd het voorstel aangepast, en nog eens aangepast, van de raadsagenda gehaald om uiteindelijk 30 april 2015 terug te komen. Het voorstel is nu eenmalig 25.000 euro subsidie en in de loop van dit jaar zal er een masterplan worden opgesteld. Hiermee zal het Hunebedcentrum terug komen naar de raad.
De VVD is het hele traject voor ondersteuning voor het Hunebedcentrum geweest. Het centrum is niet alleen belangrijk voor de toeristische sector maar levert ook een belangrijke bijdrage in het trainingstraject voor werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vooral dit traject is een belangrijke subsidievoorwaarde voor de VVD.
De crisisjaren zijn ook moeilijk geweest voor het Hunebedcentrum. Toch redden zij het tot nog toe met slechts 18% overheidssubsidie terwijl voor musea 35% de landelijke norm is. Om ook in de toekomst met minimale subsidies door te gaan heeft het Hunebedcentrum even lucht nodig. Die hebben ze nu van de raad gekregen.