COLLEGE MOET HUISWERK OVER DOEN.

In november diende de VVD een motie in over de rioolheffing. Deze werd bijna raadsbreed aangenomen, alleen de PvdA stemde tegen. Afgelopen donderdag stond de uitwerking van deze motie op de agenda van de oriënterende raad. De VVD vindt dat de motie niet is uitgevoerd en wilde van de overige partijen weten wat zij hier van vonden. De voltallige raad was het eens met de VVD, het college moet opnieuw aan de slag.

© Richard Broekhuijzen

In Borger-Odoorn wordt de rioolheffing voor de helft berekend naar de waarde van onroerend goed, de WOZ. In een motie was het college gevraagd te onderzoeken of er andere mogelijkheden zijn de rioolheffing te bepalen, uitgangspunt zou daarbij moeten zijn “de vervuiler betaald”.
In het antwoord van het college werden diverse mogelijkheden opgesomd maar zonder financiële onderbouwing. Ook werd niet gekeken naar andere gemeenten en de ervaringen in de praktijk. De conclusie van het college was dat alles beter kan blijven zoals het is. Volgens VVD fractievoorzitter Erik Huizing zag het college vooral veel beren op de weg en is er geen serieus onderzoek gedaan naar de alternatieven. De andere partijen waren dit met hem eens. Gemeentebelangen fractielid Miranda Pathuis kon het niet laten enigszins plagerig te vragen waarom de VVD dit in het vorig college niet heeft geregeld. Huizing pareerde dit vlot door uit te leggen dat de VVD het in het vorig college voor elkaar heeft gekregen 50% los te koppelen van de WOZ. Hij daagde GB uit deze periode de andere 50% te regelen. Sportief nam Pathuis deze uitdaging aan. Daarmee lijkt een lang gekoesterde wens van de VVD (en GB) in deze collegeperiode realiteit te worden. Samen hebben de partijen 12 van de 21 zetels. Het woord is nu eerst aan het college. Zij zullen met een alternatief moeten komen om de motie wel uit te voeren.