Winstwaarschuwing voor sportverenigingen.

Donderdag 9 april werd de notitie Leefgebied en Sport aangenomen door de gemeenteraad. Wethouder Alberts noemde het een visiedocument. De gemeente voorziet vooral problemen bij voetbalverenigingen. Door krimp, vergrijzing en bezuinigingen zullen er maatregelen nodig zijn. De wethouder is van mening dat het niet mogelijk is om tien accommodaties in de been te houden en wil garanderen dat er per leefgebied één goede accommodatie is. Hij wil verenigingen niet dwingen te fuseren maar ziet dit document wel als winstwaarschuwing voor de verenigingen: “Het geld is op.”

De VVD is vooral blij dat het dwingende karakter is genuanceerd door de wethouder. Dit deed hij al in de oriënterende raad. Hierover schreven we op deze site al het volgende. Door het onderhoud van de velden uit te besteden is dit ook gegarandeerd in de komende jaren. Fractievoorzitter Huizing vroeg nog wel naar het onderhoud van de trainingsvelden. De wethouder zegde toe dat ook deze, in overleg met de verenigingen, onderhouden zullen worden. Ook vroeg Huizing nogmaals naar de status van deze nota. Hieruit volgt een uitvoeringsnota. Hij wil voorkomen dat de wethouder dan zegt: “U hebt het visiedocument vastgesteld en hier past de uitvoeringsnota perfect in.” De wethouder kon de VVD wat dat betreft geruststellen. Hij blijft in gesprek met de verenigingen maar verenigingen moeten er wel van doordrongen zijn dat er iets moet gebeuren.

Met deze en eerdere toezeggingen van de wethouder stemde de VVD in met de notitie.