Het meest interessante is dat wat er niet staat….

Bij de evaluatie van de Drank- en Horeca 2014 in de oriënterende raad van 9 maart was het volgens de VVD vooral interessant wat er niet in de stukken stond. Bij de wijzigingen binnen deze wet en bij het aanpassen van de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) die hieruit voortvloeide ging de discussie vooral over de paracommercie. Hierover staat niets in de evaluatie.

Hoe vaak mogen dorpshuizen en voetbalkantines alcohol schenken bij een feestje? Hierover waren vorig jaar verschillende insprekers. De horeca vreesde oneerlijke concurrentie, dorpshuizen vreesden financiële problemen zonder deze krenten in de pap. Hierover ontstond een behoorlijke discussie in de raad. Uiteindelijk werd er een compromis bereikt. Dorpshuizen mogen 12 feestjes per jaar toelaten, kantines 4 maal. Voorwaarde is wel dat dit 14 dagen van tevoren gemeld wordt bij de gemeente. Bovendien werd afgesproken dat dit geëvalueerd zal worden. Nu staat de evaluatie op de agenda en staat hierover niets vermeld. De VVD stelde hier dan ook vragen over.

Uit de antwoorden van het college blijkt dat er maar weinig meldingen binnen komen. Inmiddels kunnen de meldingen via de site van de gemeente worden doorgegeven. Het komend jaar worden instellingen en verenigingen actief benaderd om zich bewust te zijn van deze verplichting. Wethouders Alberts beloofde dat hierover cijfers in het volgend jaarverslag zullen staan.