Is de motie “Buinerveen” uitgevoerd?

In Borger-Odoorn komen de reacties op een motie terug naar de raad via de ingekomen stukken. De raad kan daarna het antwoord van het college op de agenda van de oriënterende raad plaatsen. Afgelopen donderdag gebeurde dit met de motie “Buinerveen” op verzoek van de VVD.

Hoe gaan we om met moties?

Elk raadslid kan een motie indienen tijdens een raadsvergadering. Als hierover word gestemd en de meerderheid is voor deze motie is een motie aanvaard. Het college kan een aanvaarde motie naast zich neerleggen maar gaat dan in tegen een meerderheid van de raad. Daarvoor zijn goede argumenten nodig. VVD fractievoorzitter Erik Huizing is niet gelukkig met het huidige systeem. Hij wil antwoorden op moties liever op de agenda zien in plaats van op de lijst ingekomen stukken. Huizing: “Raadsleden en fracties hebben vaak veel tijd gestoken in een motie. Doen we onszelf en de motie niet tekort als we dit via de ingekomen stukken terug krijgen?” Hij kreeg bijval van GB. De PvdA voelt meer voor de huidige methode. Voorzitter Niek Wind beloofde dat dit punt bij de volgende agendacommissie besproken zal worden.

Buinerveen.

De motie “Buinerveen” werd deze week al, op verzoek van de VVD, op de agenda gezet. Dit is een motie van VVD, CU en PvdA en is in november unaniem aangenomen door de raad. Deze motie gaat over de herinrichting van het kruispunt in Buinerveen. Het college wordt in de motie verzocht uit te zoeken of de herinrichting nodig is, wat de mogelijkheden zijn en alternatieven met een financiële dekking op een rijtje te zetten. De motie kunt u hier nalezen.

Het college stelt voor om de kruising op de DPL te plaatsen voor 350.000 euro. De DPL is de Dynamische Prioriteiten Lijst, eigenlijk een verlanglijstje waar geen dekking voor is. Het college hoopt dat er geld is voor Buinerveen als de economie aantrekt. Het volledige antwoord leest u hier.

De VVD vindt daarmee de motie niet uitgevoerd. Er zijn geen alternatieven onderzocht en de VVD had vragen over de communicatie met Plaatselijk Belang Buinerveen. Huizing kreeg bijval van de CU, PvdA en D66. Ook zij vinden dat er geen onderzoek is uitgevoerd en missen de alternatieven. Het CDA vond de beantwoording wel voldoende. GB gaf geen reactie.

Omdat wethouder Buijtelaar niet aanwezig was kwamen er geen antwoorden op de vragen. Wordt vervolgd.