Je stopt ook niet alle geloofsovertuigingen in één kerk?

Afgelopen donderdag werd in de oriënterende raad gesproken over de privatisering in de sport. Het college wil één sportcomplex per leefgebied. Verschillende voetbalclubs moeten hier dan gebruik van maken. VVD fractievoorzitter Erik Huizing vindt dat het college dan voorbijgaat aan de emotionele kant van de zaak. Hij vergeleek het met kerkbezoek. Het is alsof je alle geloofsovertuigingen verplicht samen één kerk te gebruiken.

Het idee dat sportverenigingen eigenaar worden van hun velden, tennisbanen en kantines vindt de VVD een goed plan. Dit is ook gedaan met dorpshuizen en je ziet dat inwoners dit goed doen. Er zit veel kracht en creativiteit in de dorpen. Maar net als bij de dorpshuizen moet er maatwerk geleverd worden. Je kunt een slecht onderhouden accommodatie niet zonder meer overdragen. De tennisvereniging uit Borger vroeg hier terecht aandacht voor.

Met de voetbalverenigingen is de gemeente al jaren in gesprek. Er is een voetbalplatform waarin de verenigingen samenwerken om gezamenlijk tot oplossingen te komen. De verenigingen hebben te maken met krimp en vergrijzing van vrijwilligers. Samen zijn ze tot bezuinigingsvoorstellen gekomen waarmee de bezuinigingsopdracht van 2014 en 2015 al zijn ingevuld. De VVD wil dat ze op deze voet doorgaan. In de nu voorliggende nota lijkt het alsof de gemeente de verenigingen verplicht samen één complex te gebruiken. Dit lijkt volledig in tegenspraak met de belofte van het college dat ze initiatieven vanuit de bevolking willen stimuleren. Huizing: "In het opgezette platform waarin alle clubs gezamenlijk overleggen, wordt immers al samengewerkt. Vanuit de samenleving komen de ideeën nu, dit sluit toch uitstekend aan bij de “nieuwe stijl” van besturen van de coalitie van GB CDA en D66???"

Erik Huizing stelde dan ook vragen over de status van de notitie "Leefgebied en sport". Hij wil voorkomen dat het college over een jaar zegt dat de raad ermee ingestemd heeft en dan de verenigingen verplicht te fuseren. Wethouder Alberts ontkende dat dit de bedoeling is. Hij wil niemand verplichten maar verenigingen moeten dit wel zien als winstwaarschuwing. Het geld is op.

De timing van de notitie vond de VVD erg ongelukkig. Op dezelfde avond werd ook het nieuwe subsidiebeleid vastgesteld. Er wordt bezuinigd op subsidies en ook hier worden sportverenigingen geraakt. De wethouder ontkende dat het één met het ander te maken heeft maar erkende dat de timing niet gelukkig was. Positief is dat het college het onderhoud (idee van de verenigingen) heeft uitbesteedt. Dit levert een besparing op maar is ook de garantie dat het onderhoud van de velden deze raadsperiode is gegarandeerd.

Reacties (1)

In Borger had je voorheen een Nederlands Hervormde Gemeente en een Gereformeerde Gemeente. Die zijn als gevolg van de terugloop van lidmaten samen gegaan als de Samen-op-weg-gemeente. Nu een normaal verschijnsel. Vroeger ondenkbaar.
Met de voetbalverenigingen gaat het diezelfde kant op. Daarover moet niet dramatisch worden gedaan. Beter per leefgebied één florerende voetbalclub dan meerdere zieltogende clubs.
13 mrt 2015 om 22:00, door JRS Jaarda