VVD voor subsidie Hunebedcentrum.

Soms lijkt de raad van Borger-Odoorn op de omgekeerde wereld. De VVD is altijd zeer kritisch als het over subsidies gaat. Nu was het de VVD die andere partijen opriep in te stemmen met een subsidieaanvraag van het Hunebedcentrum terwijl andere partijen zeer kritisch waren.

Waar gaat dit over?
“Ik heb met stijgende verbazing de discussie gevolgd,” aldus raadslid Wil Luchjenbroers. “Op een gegeven moment dacht ik: waar gaat dit over?”
Waar gaat het over? Het Hunebedcentrum zit in zwaar weer. Het is niet zo dat ze direct omvallen maar om ook na 2017 op een gezonde manier verder te kunnen is er meer geld nodig. Om meer geld te krijgen heb je meer bezoekers nodig, meer fondsen, meer subsidie. Fondsen en de provincie geven geen geld als de gemeente dit niet ook doet. Daar kun je alles van vinden maar dit is een realiteit. Daarom klopt het Hunebedcentrum eerst aan bij de gemeente.
Terecht zegt de gemeente dat hier wel iets tegenover moet staan. Dus komt het Hunebedcentrum met een plan. Als tegenprestatie leveren zij een educatief programma voor alle scholen in de gemeente en mogen de inwoners gratis naar binnen. Hiermee hopen ze 5000 bezoeken uit de eigen gemeente te realiseren. Het plan vraagt om drie jaarlijkse bijdragen maar heeft elk jaar een evaluatiemoment.

Luchjenbroers: “Een prima plan. Het cultuurparticipatieplan van het Hunebedcentrum bevat belangrijke aspecten voor cultuurparticipatie en educatie voor inwoners plus werkgelegenheid in de sectoren toerisme en recreatie. Hiermee betrek je de eigen inwoners bij het Hunebedcentrum en worden leerlingen actief betrokken bij hun cultureel erfgoed. Bovendien heb je geld om ander geld mee te genereren. Maar waar gaat de discussie in de raad over? Over de kaders van de jaarlijkse evaluatie. Het aantal bezoeken uit de gemeente lijkt mij toch een duidelijk kader maar nee, de raad wil ook de effecten van die bezoeken weten. Nog even en de subsidieaanvraag moet verdubbeld worden om aan de eisen van de raad te kunnen voldoen. De raad vergeet daarbij wat de waarde van het Hunebedcentrum is voor Borger en de rest van onze gemeente. Het is een toeristische aanjager maar heeft ook een belangrijke rol voor het trainingscentrum (TDC) van de Wedeka. Juist die rol vinden we bij de VVD erg belangrijk. Ik heb bij het TDC geïnformeerd hoeveel mensen op dit moment bij het Hunebedcentrum werken met behoud van uitkering. Dat zijn er 8. En ik mocht aan de raadsleden laten weten dat ze blij zijn met de geboden kans. Helaas leek dit alleen voor de CU ook belangrijk, andere partijen reageerden hier niet op.”

Bedrijfsvoering.
Vooral GB ging nogal tekeer over de bedrijfsvoering bij het Hunebedcentrum. Luchjenbroers hierover: “Het is prima om kritisch te kijken naar de bedrijfsvoering. Ik heb in mijn eigen bijdrage in de raad ook aangegeven dat ze wat mij betreft wel meer aansluiting mogen zoeken met lokale (horeca)ondernemers. Maar we moeten niet vergeten dat de meeste musea draaien op 60 tot 65% subsidies terwijl het Hunebedcentrum dit met nog geen 20% doet. En dit doen ze al jaren op deze manier. Juist bij GB verbaast mij deze tirade. In het verleden waren zij het juist die vonden dat de inwoners gratis naar binnen moesten en nu…. Je kunt ook denken dat het Hunebedcentrum juist heel goed naar de bedrijfsvoering kijkt. Ze trekken nu aan de bel om over een paar jaar nog steeds met minimale overheidsmiddelen door te kunnen gaan.”

Hoe nu verder.
De wethouder is opgeroepen met duidelijke criteria te komen voor de jaarlijkse evaluatie. Hij weet niet zeker of hij die over drie weken klaar heeft. Daarmee dreigt opnieuw uitstel. En dat terwijl dit voorstel ook al in september is uitgesteld. Toen wilden de coalitiepartijen niet voor drie jaar tekenen maar een jaarlijkse knip. Nu die er is willen ze weer iets anders. Luchjenbroers: “We zijn straks 7 maanden verder zijn en er is nog geen beslissing is gevallen. Commercieel gezien een fiasco. Als ondernemer kun je hier niets mee.”
De VVD wil vooral dat er duidelijkheid komt voor het Hunebedcentrum en dat de raad haar verantwoordelijkheid neemt.