VVD kiest voor Slenerweg.

Een jarenlange discussie, vele rapporten en een actiegroep waren nodig om afgelopen donderdag tot een hoogtepunt te komen in een extra ingelaste oriënterende raadsvergadering. Het college vroeg aan de raad haar mening te geven over een voorkeursvariant voor aansluiting op de N34.

Provinciaal besluit.

De N34 is een provinciale weg. De provincie heeft deze van het rijk overgenomen met de afspraak de gelijkvloerse kruisingen te vervangen voor ongelijkvloerse. Het bijbehorende geld om dit te realiseren is ook naar de provincie gegaan. Na vele varianten zijn er nu nog twee varianten over om de dorpen Odoorn en Klijndijk te ontsluiten via de N34, Emmen Noord of de Slenerweg. De raad kan officieel geen beslissing nemen. De gedeputeerde beslist maar heeft de colleges van Borger-Odoorn, Emmen en Coevorden gevraagd hun voorkeur aan te geven. Het college van Borger-Odoorn kiest voor de variant Slenerweg maar wilde nog wel graag weten hoe de raad hierover dacht.

Emmen Noord of Slenerweg.

Over deze varianten is veel en lang gediscussieerd in de betreffende dorpen. Welke oplossing er ook gekozen wordt, altijd zullen verkeersbewegingen wijzigen. Hierdoor zal het op de ene plaats drukker en op de andere juist rustiger worden. Dit roept soms emotionele reacties op. Fractievoorzitter Erik Huizing in de raadsvergadering: “Als VVD fractie proberen we altijd, met respect en begrip voor emotie en andere meningen, een zo objectief mogelijke keuze te maken.”

De VVD kiest voor de variant Slenerweg. Bij deze variant is het verkeer het snelst op en van de N34. Vooral voor de dorpen Klijndijk en Odoorn is dit van belang. Ook de hulpdiensten hebben bij deze variant een kortere aanrijtijd. Sociaaleconomisch is het van belang dat bedrijven in onze gemeente kunnen beschikken over de best mogelijke infrastructuur, de aansluiting Slenerweg geeft duidelijk de kortste route van en naar de N34.

Flankerend beleid.

Huizing vroeg in zijn betoog aandacht voor flankerend beleid. Huizing: “De VVD fractie is van mening dat, wanneer er knelpunten ontstaan in het onderliggend gemeentelijk wegennet, er maximaal moet worden ingezet op flankerend beleid. Bijvoorbeeld een veiliger fietsverbinding of een parallelverbinding langs de N34, die de hoofdweg en rotonde in Klijndijk kan ontlasten. Wij vinden als VVD fractie dat het college zich maximaal moet inspannen voor deze voorbeelden van flankerend beleid, wanneer er knelpunten mochten ontstaan.”

Emmen en Coevorden.

De PvdA en de CU waren in de raad de enige partijen die voor de variant Emmen Noord kozen. Eén van hun belangrijkste argumenten daarbij is het draagvlak bij de buurgemeenten Emmen en Coevorden. Inwoners uit Emmermeer en ’t Haantje zijn tegen het sluiten van Emmen Noord. De partijen verweten de raad geen oog te hebben voor naoberschap. Huizing hierover: “Wij zijn gekozen door de inwoners van Borger-Odoorn. Als volksvertegenwoordiger voor die inwoners kiezen wij voor de Slenerweg.”

Aan de slag.

De VVD pleitte voor een zo spoedige aanpak van de aansluitingen. Dagelijks lopen onze inwoners, en natuurlijk ook alle andere weggebruikers, grote risico’s op de aansluitingen Exloo, Odoorn-Noord en Emmen-Noord, we moeten er toch niet aan denken dat…………