MELD OVERLAST STEENMARTERS!

Inwoners van Borger-Odoorn moeten alle overlast van steenmarters blijven melden aan de gemeente. Hiertoe roept Harko Braam van het platform steenmarters op. Hij deed deze oproep tijdens het bezoek dat Tweede Kamerlid Rudmer Heerema bracht aan garagebedrijf Oving in Buinen.

Roekenoverlast

Heerema bracht samen met zijn collega Erik Ziengs en VVD fractieleden uit de provinciale en lokale fracties een bezoek aan Borger-Odoorn. In Borger sprak hij met de familie Smeenge. Zij haalden 140 handtekeningen op in hun buurt om de gemeente duidelijk te maken dat er echt iets moest gebeuren aan de roekenoverlast.

Namens platform steenmarters geeft Harko Braam een brief aan Tweede Kamerleden Heerema en ZiengsSteenmarters

In Buinen ging het over steenmarteroverlast. Garagebedrijf Oving krijgt wekelijks klanten met autoschade maar had ook zelf veel schade. Vrijwel alle plafondplaten heeft hij al moeten vervangen. Het bezoek werd afgesloten in Nieuw Buinen.

Rijk moet taken overdragen

Ook de familie Tammenga had overlast van roeken. Roeken en steenmarters staan op een lijst van beschermde diersoorten. Hierdoor kunnen gemeente en provincie maar weinig doen bij overlast. Heerema wil dat dieren die overlast veroorzaken van de rode lijst gaan en provincies in de toekomst meer armslag krijgen. Hij ziet overal in het land dezelfde problemen. Hier zijn het steenmarters en roeken, in het westen zijn het meeuwen en in Gelderland is het weer een ander dier. Dit moet niet landelijk geregeld worden, hier moet het Rijk bevoegdheden overdragen naar de provincies.

Meldingen blijven nodig

Voor Heerema was het een nuttig bezoek. Hij zag de overlast, ook de overlast die niet in euro's is uit te drukken. Ook werd hij geconfronteerd met de bureaucratie waar ondernemers mee te maken krijgen als ze proberen enige schade vergoedt te krijgen. Hij onderschreef de oproep van het platform. Als er geen meldingen komen kan ook met nieuwe wetgeving niets gedaan worden omdat de omvang van het probleem dan niet duidelijk is. Blijf daarom al uw schade en overlast melden bij uw gemeente.