Luisteren, Denken, Doen.

Afgelopen donderdag heeft de raad de bestemmingsplannen rond de N34 goedgekeurd. Een besluit met een lange historie en veel emoties bij insprekers. Enkele insprekers verweten de raad dat zij niet luisterde naar de inwoners. Een verwijt waar de VVD zich in ieder geval niet in herkent.

Luisteren.

De VVD staat juist midden in de samenleving en luistert bij elk besluit naar zowel voor- als tegenstanders. Zo is dit ook gegaan bij de besluiten rond de N34.

Vanaf 2008 is de VVD aanwezig geweest bij inloopbijeenkomsten en heeft gesproken met de inwoners. Zowel voor- als tegenstanders van de aansluiting bij de Slenerweg zijn op bezoek geweest bij de fractie. Dit is een normale manier van werken voor de VVD. Inwoners zijn altijd welkom om hun mening te geven of vragen voor te leggen aan de fractie.

Denken.

Als de fractie alle benodigde informatie heeft gaat ze nadenken. Door intern te discussiëren, de voor- en de nadelen af te wegen, door te overleggen met de achterban komt de fractie dan tot een gewogen afweging.

Op deze manier komt de fractie tot een besluit. In dit geval besloot de fractie dat een aansluiting bij de Slenerweg de beste oplossing is voor de gemeente.

Doen.

Al in 2015 namen we het besluit te kiezen voor de Slenerweg. De wijzigingen in het bestemmingsplan van afgelopen week zijn een uitvloeisel van dit eerder genomen besluit. De VVD zag geen aanleiding dit besluit terug te draaien. We hopen dat de provincie nu zo snel mogelijk aan de slag gaat om de N34 verder ongelijkvloers en daarmee veiliger te maken.

We begrijpen dat dit voor de tegenstanders zeer frustrerend is. Maar zij zijn niet de enige inwoners waar we als fractie rekening mee moeten houden. In de afgelopen weken ontvingen we ook berichten met de strekking “Houdt uw rug recht”.

Bij vrijwel elk besluit zijn er voor- en tegenstanders. Zeker bij fysieke ingrepen in de woonomgeving komen hier altijd emoties bij kijken. Dit is heel begrijpelijk. Het niet meegaan in deze emoties is iets anders dan niet luisteren naar de argumenten.

De coalitiepartijen probeerden tegemoet te komen aan de argumenten van de tegenstanders met twee moties. Dit waren goede moties. Dat is de reden waarom we ook voor deze moties hebben gestemd.