Goede opkomst nieuwjaarsbijeenkomst.

De traditionele nieuwjaarsbijeenkomst van onze afdeling werd afgelopen vrijdag zeer goed bezocht. Vanaf 17.00 uur waren de leden en introducés welkom bij El Zorro in Buinen.

Het is de laatste jaren een traditie geworden om met een uitgebreide vrijdagmiddagborrel en een hapje het nieuwe jaar in te gaan. Dit jaar waren we te gast bij El Zorro in Buinen waar een heerlijk Spaans buffet voor ons klaarstond. En dat lieten de leden zich goed smaken.

Voorzitter Roelof Oosting sprak zijn zorg uit over het verlies aan leden. Onze afdeling volgt daarin de landelijke trend. Het bestuur heeft de laatste jaren vooral ingezet op de betrokkenheid van de leden en gezien de hoge opkomst bij de nieuwjaarsbijeenkomst is dit succesvol geweest. De komende jaren wil het bestuur hiermee doorgaan. Tegelijkertijd zal het bestuur werken aan een kwalitatief goede kandidatenlijst in 2018. Daarom starten we 31 januari met lokale trainingen. Voor meer informatie klik hier. Ook niet leden zijn hier welkom.

Daarnaast onderzoekt het bestuur of er een andere invulling mogelijk is voor het LFO. Het leden fractie overleg (LFO) is bedoeld als overleg met de achterban maar wordt slecht bezocht. Het bestuur stuurt daarom een enquêteformulier rond om te inventariseren hoe de leden het liefst hun stem laten horen.

Fractievoorzitter Erik Huizing ging in zijn nieuwjaarstoespraak in op de politiek van het afgelopen jaar en de verwachting voor het komend jaar. Vooral de zorg heeft het afgelopen jaar veel aandacht gevraagd. Nu komt het op uitvoering aan maar de fractie heeft hier vertrouwen in.

Het afgelopen jaar heeft de partij in de oppositierol toch behoorlijk wat kunnen bereiken. Zo heeft Borger-Odoorn nu het meest liberale winkeltijden beleid. Niet omdat wij willen dat alle winkels op zondag open zijn maar wel omdat we willen dat ondernemers de vrijheid hebben zelf hun openingstijden te bepalen.

Ook is een motie van de VVD aangenomen waarin het college verzocht wordt te onderzoeken hoe de rioolheffing kan worden losgekoppeld van de WOZ. Wij vinden dat rioolheffing niets te maken heeft met de waarde van je huis. Als coalitiepartij hebben we 50% al losgekoppeld, nu willen we ook de overige 50% loskoppelen.

De komende tijd zullen er beslissingen genomen worden over de N34 en de windmolens. In beide gevallen is de rol van de gemeenteraad beperkt. De uitvoering van de decentralisaties zal ook de nodige aandacht vergen. Hierin is de rol van de gemeente wel groot en zal de VVD een kritische vinger aan de pols houden.