TIEME HADDERS EERSTE ‘BOUWER VAN DRENTHE

Vrijdagmiddag 9 januari jl. Is Tieme Hadders in het zonnetje gezet als eerste Bouwer van Drenthe. Hij kreeg die eervolle titel vanwege zijn enorme verdiensten voor de verbouw en het onderhoud van het Dorpshuis in Drouwen. Hij voert de Stichting en het Bouwteam aan, dat het Dorpshuis omtoverde van een bouwval tot een schitterende accommodatie.

Tieme Hadders ontving een goed gevulde gereedschapskist uit handen van VVD-lijsttrekker Henk Brink. Hij nam alle lofuitingen dankbaar in ontvangst. Maar wel namens alle vrijwilligers die al jaren hun schouders onder het behoud van het Dorpshuis hebben gezet. Inmiddels vervult het Dorpshuis een centrale rol in het dorp. Niet alleen voor Drouwen, maar ook voor Bronneger en Bronnegerveen.

VVD-lijsttrekker (en gedeputeerde) Henk Brink: “een kleinere Overheid kan dit niet meer doen. De Overheid kan en moet slechts faciliteren en ondersteunen. Maar de mensen in de dorpen moeten het initiatief zelf oppakken. En dat heeft men in Drouwen voortreffelijk gedaan. Hier zie je dat het werkt. De saamhorigheid, het verenigingsleven en dus de leefbaarheid komt erdoor tot grote bloei.”

Het Dorpshuis is eigendom van de Stichting Meester Hekmanhoes. Het is in de jaren 60 gebouwd door de inwoners van Drouwen. Maar na verloop van tijd ernstig in verval geraakt. Totdat het complete dorp onder aanvoering van Tieme Hadders de schouders onder de renovatie zette. Sinds 2012 is men met z'n allen aan het renoveren.

Het complete Dorpshuis draait op vrijwilligers. Veel clubs maken er gebruik van. Zoals gym voor volwassenen, klaverjassen, biljarten, tafeltennis, toneel etc.. Ook de Buiten Schoolse Opvang huurt een deel. Het is een goed bezochte plek, waar vrijwel alle inwoners bij betrokken zijn.