Fractie bezoekt sociaal team

Vechtscheidingen, schulden, eenzaamheid. Het is maar een greep uit de problemen waar het sociale team mee te maken krijgt. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van zorgtaken en in Borger-Odoorn is er gekozen dit onder te brengen in een Stichting. De VVD-fractie ging naar het sociaal team “De Monden” en vroeg hoe het nu gaat.

Sociaal team de Monden werkt vanuit MFA  ’t Brughuus in Valthermond. Voor inwoners van 1e Exloërmond, 2e Exloërmond, Valthermond, 2e Valthermond en Zandberg is team de Monden het aanspreekpunt voor vragen over zorg, ondersteuning en werk. Het sociale domein.

De gemeenteraad heeft de sociale teams een duidelijke opdracht meegegeven; lever maatwerk, preventie is erg belangrijk en 1 gezin/1 regisseur. Dit laatste moet voorkomen dat er diverse hulpverleners binnen een gezin werken die van elkaar niet weten wat ze doen. Dit werkt erg goed. In sommige specifieke gevallen wordt er gekozen voor twee verschillende sociaal werkers.

Het sociale team heeft nu na drie jaar een stevige plek in het leefgebied gevonden. Inwoners weten het team steeds beter te vinden al komen velen toch nog vaak pas laat aankloppen. Vooral bij financiële problemen is dit erg jammer. Vaak stapelen de problemen zich hierbij snel op waardoor het onnodig groot wordt. Schaamte is hier veelal de oorzaak van.

Voor acute problemen zou het sociale team graag wat meer budget achter de hand hebben. Nu moeten ze bij fondsen of de gemeente aankloppen. Dat gaat goed maar duurt altijd even en soms zijn problemen zo acuut dat je geen tijd hebt.

Een ander idee waar het team over nadenkt is een crisishuis. Het komt voor dat problemen in een gezin zo escaleren dat het verstandig is dat een gezinslid even uit het gezin gaat. Om af te koelen, tot rust te komen, even weg te zijn van de (negatieve) prikkels.

Het sociale team maakt zich zorgen om een toename van “zwakke” gezinnen in onze gemeente. Doordat je in onze gemeente makkelijk een woning kunt vinden zien ze een toename van gezinnen die in hun vorige gemeente al een WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) indicatie hadden.

De visie waarmee de gemeente en de Stichting Sociale Teams in 2015 begon bleek een goed werkbare. Binnen onze gemeente is er veel ruimte en vrijheid om de inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen. Helaas zijn niet alle gemeenten zover als Borger-Odoorn. Dit kan nog wel eens tot vertraging of problemen leiden als er zorg moet worden ingekocht in een buurgemeente. Toch laat het sociale team in Valthermond zich daardoor niet uit het veld slaan. Zij blijven vooral kijken naar de belangen en de krachten van onze inwoners.