Buinerveen krijgt eindelijk de aandacht die het verdiend.

Tijdens de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad van Borger-Odoorn dienden de gezamenlijke oppositie partijen een motie in waarin ze aandacht vroegen voor de herinrichting van de kruising in Buinerveen. Deze motie werd, na een flinke discussie, uiteindelijk raadsbreed aangenomen.

Dorpsbelangen Buinerveen heeft al heel lang een dorps-omgevings-plan. (DOP) Bij de verkiezingen van 2010 organiseerden ze een verkiezingsavond waarbij alle partijen dit plan ondersteunden. Daarna werd het stil. Er werden wel onderdelen van het plan gerealiseerd maar juist het belangrijkste, en duurste, onderdeel bleef liggen: de kruising in het dorp. Deze staat niet hoog op de prioriteitenlijst van de gemeente maar de verkeersveiligheid is wel steeds meer in het geding. Dit heeft te maken met de samenwerking tussen de voetbalvereniging Buinen en Buinerveen en de sluiting van de school in Buinen. Als gevolg hiervan maken vooral meer jeugdigen gebruik van deze kruising. Voor VVD, PvdA en CU was dit de aanleiding tot het indienen van een motie. Hierin dragen ze het college op om te onderzoeken of er redenen zijn om te komen tot een herinrichting van de kruising in Buinerveen. Waarbij het college aandacht heeft voor de verkeersveiligheid, aangeeft welke alternatieven er kunnen zijn, wat de kosten voor deze alternatieven zijn, en hoe deze al dan niet kunnen worden gedekt. De wethouder voelt er wel voor om snelheidsbeperkende maatregelen te nemen, ook is er een subsidie aangevraagd voor de aanpak van het fietspad. Hij voelt er niet voor de systematiek van prioritering te wijzigen. De raad heeft de motie unaniem aangenomen. De wethouder zal nu met diverse scenario’s terug naar de raad komen.