Rioolheffing: krijgt de VVD eindelijk haar zin?

In de raadsvergadering van 6 november is een voor de VVD belangrijke motie aangenomen. De motie verzoekt het college te onderzoeken welke alternatieven er zijn voor de betaling van de rioolheffing, zodat er invulling kan worden gegeven aan het principe “de vervuiler betaalt” Alleen de PvdA stemde tegen deze door de VVD ingediende motie.

In Borger-Odoorn is de rioolheffing gekoppeld aan de WOZ. De VVD is dit een doorn in het oog. Rioolheffing heeft voor de VVD niets te maken met de waarde van je huis maar dit systeem werkt ook onbillijkheden in de hand. (Landbouw) loodsen waar geen rioolaansluiting aanwezig is maar waar toch rioolheffing voor betaald moet worden zijn daar een voorbeeld van. In de afgelopen raadsvergadering klapte PvdA fractievoorzitter uit de school door te vertellen dat dit voor de VVD in 2010 een keihard punt was in de coalitieonderhandelingen. Toen werd een compromis gevonden en is 50% losgekoppeld van de WOZ. Maar de VVD wil meer. Daarom dienden ze een motie in. Nu deze motie is aangenomen hoopt de VVD op een voortvarend college. Fractievoorzitter Huizing: “Dit is een belangrijke eerste stap maar we zijn er nog niet. Het college moet nu met alternatieven komen. Verschillende alternatieven kunnen nog voor de nodige discussie zorgen. Voor ons is belangrijk dat de alternatieven redelijk zijn, niet voor nieuwe onbillijkheden zorgt en het dichtst in de buurt komt bij “de vervuiler betaalt”. Ik ben blij met de ruime steun in de raad. De tegenstand van de PvdA kenden we, gelukkig zijn de andere partijen het wel met ons eens.