VVD vraagt door.

Inwoners van Borger-Odoorn betalen volgend jaar 8 euro minder aan vaste kosten voor hun afval. Dit blijkt uiteindelijk uit de antwoorden van wethouder Soeverein op vragen van de VVD. Deze werden eerst schriftelijk gesteld maar omdat het antwoord uitbleef zette de VVD deze vragen afgelopen donderdag alsnog op de agenda van de gemeenteraad.

Sinds mei wordt in Borger-Odoorn het afval niet meer 2- wekelijks opgehaald maar 3-wekelijks. Het is de bedoeling dat inwoners hierdoor beter hun afval gaan scheiden maar ook de kosten zullen lager zijn. De VVD vindt het belangrijk dat de kosten voor inwoners zo laag mogelijk zijn en wilde dan ook van de wethouder weten hoe hij deze besparing teruggeeft aan onze inwoners.

Begin september stelde de fractie hierover schriftelijke vragen. Uit de antwoorden blijkt dat er weinig problemen zijn ontstaan door de nieuwe ophaal frequentie. Ook is er geen toename geconstateerd van zwerfvuil in onze gemeente. De derde vraag, hoe komt het financiële voordeel terug bij de inwoners, werd niet beantwoord. In de raadsvergadering vertelde de wethouder wel hoe dit gaat gebeuren. Vanaf volgend jaar betalen onze inwoners 8 euro minder voor het vaste tarief.

In Borger-Odoorn werken we met twee tarieven. Een vast tarief wat voor iedereen hetzelfde is en een variabel tarief. Dit variabel tarief is de prijs per kilogram. Meer kilo’s is daardoor een hogere rekening. Goed scheiden levert ook hier geld op doordat papier, glas en plastic gratis kunnen worden aangeboden.

De VVD is blij met het verlagen van het vaste tarief. Hierdoor profiteert iedereen evenveel van het behaalde voordeel. De VVD hoopt dat de gemeente hierover de inwoners goed zal informeren.